– Hvis alt handlet om penger, hadde jeg aldri giddet
Sophie Elise (27) har tjent millioner på å dele av seg selv. Det har ikke kommet uten en pris.
- Tekst Martine Jonsrud
- Foto Julie Hrnčířová
- Hår og makeup Christiane Santiago og Malin Lossius/Blunk;details
– Jeg tror jeg har lyktes fordi jeg har tatt det som er unikt for meg og gjort det til min merkevare, sier Sophie Elise Isachsen.
I løpet av drøye ti år har Sophie Elise blitt en av Norges største influensere. Som 16-åring startet hun sin egen blogg, og nå er hun både forfatter, podcaster, forretningskvinne og foredragsholder. I dag tjener hun over syv millioner i året på å dele av seg selv.
Vi sitter ved kjøkkenbordet hennes på Frogner, midt blant rouge-paletter, maskaraer, hårspenner og lipgloss. Hårstylisten tar en spenne i munnen og drar håret til Sophie Elise bakover i en stram topp.
– Det er bare å dra så mye du vil, jeg er ikke hårsår, sier hun.
– Jeg elsker sminke og styling, det har jeg alltid gjort. Det er noe beroligende med det, som en slags terapi for meg, sier Sophie Elise og lukker øynene mens makeup-artisten legger sort eyeliner langs den ene vippekanten.
– Det var min billett ut eller så var det ingenting
Allerede som barn var Sophie Elise besatt av kjendiser. Hun kjøpte engelske kjendisblader, oversatte dem til norsk, klipte og limte, og lagde sine egne glam-pamfletter.
– Jeg var så fascinert av alt de gjorde. Ikke bare hvordan de så ut og hva de hadde på seg, men hele mekanismen rundt det å bli kjent.
Hjemme hos foreldrene i Harstad var det høyt under taket, men ikke alltid like mye å rutte med. Familien kunne slite med å betale regninger, reise på ferier om sommeren og de hadde sjelden råd til å pusse opp.
– Det føltes ganske kjipt å komme tilbake på skolen etter sommerferien og ikke ha noe å fortelle om, mens alle andre var brune og hadde vært overalt. Det var fint å være i Harstad om somrene, men jeg savna nok en økonomisk sikkerhet i barndommen, forteller Sophie Elise, som tidlig bestemte seg for å komme seg bort fra hjembyen og «bli noe».
Hun ville til Oslo, og det så fort som overhodet mulig. Etter at besteforeldrene lånte henne penger til et digitalkamera, begynte hun å blogge om sminke, mote og psykisk helse. På kort tid ble Sophie Elise den første såkalte rosa-bloggeren med kontrakter og kommersielle avtaler som banet vei for influenserkulturen vi ser i dag.
– Jeg var kanskje ikke den flinkeste til å skrive eller den peneste, men jeg ville det mest. De med mye penger og mange venner, hadde ikke så mye å tape. Men for meg betydde det alt, det var min billett ut eller så var det ingenting, sier Sophie Elise.
Penger og status
Nå eier Sophie Elise mer enn de fleste på sin alder. Hun har egen Oslo-leilighet, million-bil, merkeklær og klokker, og råd til å reise nesten hvor hun vil. Penger og status har likevel aldri vært den viktigste motivasjonen for influenseren.
– Hvis alt handlet om penger eller at folk skal synes at jeg er kul eller flink, så hadde jeg aldri giddet. Det er jo alltid noen som ikke liker det du gjør. Motivasjonen må være basert på noe sterkere enn det, noe som holder like mye i motgang som i medvind, sier Sophie Elise, og forteller at følelsen av å skrive til enhver tid vil trumfe det å motta en stor sum på kontoen.
– Jeg elsker å skrive, og hvis alt hadde gått til helvete, så hadde jeg skrevet likevel. Noen ganger føler jeg at jeg ikke er så godt til å snakke for meg eller vise følelser, men i teksten klarer jeg det. Det er grunnmuren i alt jeg gjør.
Les også portrettet med rapperen Rambow →
Tett på følgerne
En typisk dag for Sophie Elise kan bestå av alt fra innholdsproduksjon til podcastinnspilling, møter og shoots. Selv om hun lever av kommersielle avtaler, er hun opptatt av å lage mest mulig innhold uten bindinger.
– Akkurat som andre store merkevarer, må jeg tenke på balansen mellom innhold og reklame. Det skal være minimum 70 prosent uavhengig merkevarebygging i innholdet mitt, og hvis ikke jeg klarer den balansen, så har jeg sagt ja til for mye, sier Sophie Elise.
Når hun skal bestemme seg for samarbeidspartnere, følger hun magefølelsen.
– Jeg har alltid hatt god intuisjon. For meg handler det rett og slett om å spørre meg selv: hadde jeg blitt skuffa eller glad hvis muligheten ble tatt fra meg? Der ligger svaret, forklarer hun, og tror suksessen hennes handler om at hun er i daglig kontakt med følgerne sine.
– Det setter meg nok i en særposisjon. Jeg har en sterk feeling på det følgerne mine vil ha, og jeg gjør dessuten bare det jeg liker. Ofte liker de det samme som meg.
Mistet bakkekontakten
Noen ganger har Sophie Elise likevel følt seg langt unna følgerne sine. For hvordan beholder man kontakten med publikummet sitt når man tjener millioner og lever et liv nokså ulikt deres?
– Penger har ikke nødvendigvis vært grunnen, men det har vært perioder hvor jeg har vært litt virkelighetsfjern. For eksempel da jeg flytta til Oslo og ble kjent med andre kjendiser. Da mista jeg nok bakkekontakten litt.
Etter å ha delt av seg selv i mange år, har hun blitt god på å la kritikken prelle av. Det har likevel vært stunder der det har blitt for mye. I våres la hun seg inn på avrusning for misbruk av beroligende piller. Der ble hun værende i to måneder, og så var det rett på TV-innspilling hos Lindmo to dager etter.
– Som alt i livet mitt var det litt sånn hit the ground running. Jeg var tilbake i jobb samme dagen som jeg kom hjem, og det var det jeg ønsket meg. Det hadde vært mye verre å sitte hjemme og sture, sier hun, men legger ikke skjul på at livsstilen hennes iblant går utover både selvtilliten og den psykiske helsa.
– Det er en veldig rar situasjon å leve i. Merkevaren er jo meg. Det er ikke sånn at jeg lukker døra hjemme og tenker «greit, det der var merkevaren, nå er jeg meg». Jeg tror aldri man kan lære seg å skille de to tingene helt fra hverandre.
Les også kulturportrettet med Marte Bratberg →
To tusen på konto
Sophie Elises leilighet er lys og luftig, med fluffy tepper og designmøbler.
– Jeg er egentlig ikke glad i å ha så mange ting, sier Sophie Elise.
Hun har et roterom hun nesten ikke tør å gå inn i, og ved flere anledninger har hun gitt bort både klær og møbler til arbeidere i leiligheten og familier på Fattighuset.
– Jeg kommer fra lite, og veit hvordan det er. Samtidig synes jeg ikke det er trist å ha lite penger heller. Det er mange som har lite og som er lykkeligere. Det er systematisk utnyttelse av svake i samfunnet som jeg misliker.
Helt siden hun begynte å tjene penger på bloggen, er det faren hennes som har hatt kontroll på økonomien. Sophie Elise får utbetalt en viss sum i måneden, og det er alt hun har å bruke til neste lønning. Dette gjør hun bevisst, for ikke å bruke opp pengene på «tull».
– Jeg tror jeg har sånn to tusen på konto nå, og jeg får ikke lønn før neste uke, sier Sophie Elise og ler.
– Jeg synes egentlig det er deilig. Det er bedre å leve under enn over evne.
Utnytter fordommene
I en undersøkelse hun betalte et markedsføringsselskap for å gjøre om seg selv, kom det fram at ordene folk flest forbandt med Sophie Elise var «dum», «sexy» og «bimbo».
– Det kan være en styrke å bli sett på som dummere enn jeg er, for det skal så utrolig lite til å imponere folk, sier Sophie Elise, som gjerne utnytter folks fordommer rundt forhandlingsbordet. Der befinner hun seg nemlig ofte. For selv om faren styrer økonomien, og advokater hjelper henne med jussen, er Sophie Elise sjef i eget liv, bokstavelig talt.
– Jeg elsker å jobbe, det er vanskelig å forklare. Jeg har bare et vanvittig driv. Dessuten stoler jeg på meg selv, sier Sophie Elise og reiser seg fra stolen. Hun henter en pose Sørlandschips fra skapet. I dag skal hun videre på podcastinnspilling, og så venter Paris. Men hva gjør egentlig Norges største influenser når hun ikke jobber? Sophie Elise ser opp, tenker seg om.
– For å være helt ærlig? Da jobber jeg bare litt mer.