Spørsmål og svar
Ofte stilte spørsmål fra våre kunder
Tema
Betaling utland
For din sikkerhet er tjenesten deaktivert i nettbanken, men om du ønsker å aktivere utlandsbetaling kan du sende oss en melding i nettbanken. Velg Utlandsbetaling i nedtrekksmenyen når du velger kategori for henvendelsen din.
For at vi skal åpne opp for betalinger til utlandet må du ha vært kunde i en måned, bruke OBOS-banken som din hovedbank og få lønnen din på konto hos oss.
For å lykkes med overførselen er det viktig at du oppgir korrekt betalingsinformasjon til den som skal sende deg penger.
Du bør opplyse avsenderen om følgende informasjon:
- Navnet ditt og adressen din
- IBAN-nummeret til kontoen din. Dette finner du i nettbanken ved å velge Kontodetaljer for kontoen pengene skal inn på.
- Swift-adressen til OBOS-banken: OBOSNOK1XXX
- Adressen til OBOS-banken: OBOS-banken, Postboks 6666 St. Olavs plass, 0129 Oslo, Norway
Prisen for å betale til utlandet varierer ut fra hvilket land du skal overføre til, hvilken valuta du betaler i, om du trenger hjelp til å gjennomføre betalingen, og eventuelle kostnader banken til mottakeren belaster for overføringen.
I prislisten finner du våre priser for utlandsbetaling.
Standardvalget ved utlandsbetalinger er at kostnadene deles mellom deg og mottakeren. Hvis du vil endre dette, slik at én av dere betaler hele kostnaden, finner du dette under Andre innstillinger i betalingen. I de fleste tilfeller anbefaler vi å dele kostnadene, da det som regel er det rimeligste alternativet.
OBOS-banken har ingen oversikt over eventuelle kostnader som mottakerbanken belaster for overføringen.
Når du skal utføre en betaling til utlandet trenger du kontonummer, navn og adressen til mottakeren. Det varierer fra land til land hvilken annen informasjon som kan være nødvendig, men som regel trenger du en BIC / SWIFT-adresse. Ofte trenger du også IBAN.
IBAN
IBAN (International Bank Account Number) er en internasjonal standard for kontonummer. Dette må oppgis for betalinger til Europa og noen land utenfor.
BIC / SWIFT-adresse
BIC (Bank Identifier Code) er en unik kode som identifiserer banken du ønsker å sende penger til. Denne koden kalles også noen ganger for SWIFT-adresse, fordi overføringene skjer innenfor SWIFT sitt internasjonale betalingsnettverk.
Betalinger til Europa (og noen land utenfor)
For betalinger til Europa trenger du (IBAN), i tillegg til BIC og informasjon om mottakeren av betalingen.
Flere land i Afrika, Asia og Sør-Amerika benytter også IBAN for å identifisere banken som skal motta betalingen.
Betalinger til USA, Australia, Canada og Sør-Afrika
Banker i USA, Australia, Canada og Sør-Afrika bruker ikke internasjonale bankkontonumre. Disse landene bruker bankene egne nasjonale numre for å identifisere hver enkelt bank. Du må kontakte mottaker for å få dette.
Du trenger dette nummeret, i tillegg til informasjon om betalingsmottakeren, når du skal utføre betalinger til disse landene.
I USA består nummeret av 9 siffer og er kjent som routing-nummer, eller i noen tilfeller ABA eller FedWire.
Også i Canada består nummeret av 9 siffer. I Australia og Sør-Afrika består nummeret av 6 siffer.
Når du legger inn en betaling til utlandet må du velge valuta og overføringsvaluta. Det er lurt å velge samme valuta i begge feltene.
Betaling av faktura til utlandet
For betaling av faktura anbefaler vi at du velger den valutaen som er oppgitt i fakturaen, dersom den er tilgjengelig i nettbanken. Om du ikke finner valutaen i nettbanken bør du avklare en alternativ valuta med betalingsmottakeren.
Andre betalinger til utlandet
For andre betalinger til utlandet anbefaler vi deg å velge mottakerlandets valuta i begge feltene, om den er tilgjengelig i nettbanken.
Om du ikke finner mottakerlandets valuta i listen anbefaler vi deg å velge euro (EUR) til land i Europa og amerikanske dollar (USD) til resten av verden, for en så billig og rask overføring som mulig. Vær imidlertid oppmerksom på at mottakerkonto kan være i en annen valutasort enn mottakerlandets valuta.
Den endelige vekslingskursen fastsettes først på det tidspunktet betalingen utføres hos vår underleverandør.
Når du registrerer en utlandsbetaling i nettbanken, kan du se en foreløpig beregning av vekslingskursen. Etter betalingen er utført finner du det faktiske beløpet som er trukket under Utførte betalinger i menyen i nettbanken.
Meldingen til mottakeren skal gjøre det lettere å identifisere betalingen din, både for mottakeren og banken du betaler til. Derfor bør du skrive på engelsk hva betalingen gjelder og inkludere fakturanummer, kundenummer eller lignende i meldingen.
Skriver du på annet språk enn engelsk kan du risikere at betalingen blir forsinket eller stopper opp, dersom mottakerbanken ønsker en nærmere forklaring på hva betalingen gjelder.
Om du legger inn feil opplysninger i utlandsbetalingen kan betalingen komme i retur.
Beløpet du mottar i retur vil ofte være mindre enn det du opprinnelig sendte. Grunnen til dette kan være endringer i vekslingskursen og kostnadene ved å returnere pengene. Vi kan dessverre ikke påvirke utfallet av gjennomførte betalinger med feil opplysninger eller refundere eventuelt tapt beløp.
For å sikre at betalingen havner der den skal bør du unngå vanlige årsaker til at betalingen kommer i retur.
Vanlige årsaker til at en betaling kommer i retur er:
- Feil i navn eller adresse til mottaker
- Feil i BIC / SWIFT-adresse
- Feil i kontonummer eller betaling til et avsluttet kontonummer
- At navn på mottaker og eier av konto ikke samsvarer
- At betalingen er gjort i en valuta mottakeren ikke kan motta
Det er dessverre ikke mulig å opprette en fast betaling til utlandet.
Betaling utland
For din sikkerhet er tjenesten deaktivert i nettbanken, men om du ønsker å aktivere utlandsbetaling kan du sende oss en melding i nettbanken. Velg Utlandsbetaling i nedtrekksmenyen når du velger kategori for henvendelsen din.
For at vi skal åpne opp for betalinger til utlandet må du ha vært kunde i en måned, bruke OBOS-banken som din hovedbank og få lønnen din på konto hos oss.
For å lykkes med overførselen er det viktig at du oppgir korrekt betalingsinformasjon til den som skal sende deg penger.
Du bør opplyse avsenderen om følgende informasjon:
- Navnet ditt og adressen din
- IBAN-nummeret til kontoen din. Dette finner du i nettbanken ved å velge Kontodetaljer for kontoen pengene skal inn på.
- Swift-adressen til OBOS-banken: OBOSNOK1XXX
- Adressen til OBOS-banken: OBOS-banken, Postboks 6666 St. Olavs plass, 0129 Oslo, Norway
Prisen for å betale til utlandet varierer ut fra hvilket land du skal overføre til, hvilken valuta du betaler i, om du trenger hjelp til å gjennomføre betalingen, og eventuelle kostnader banken til mottakeren belaster for overføringen.
I prislisten finner du våre priser for utlandsbetaling.
Standardvalget ved utlandsbetalinger er at kostnadene deles mellom deg og mottakeren. Hvis du vil endre dette, slik at én av dere betaler hele kostnaden, finner du dette under Andre innstillinger i betalingen. I de fleste tilfeller anbefaler vi å dele kostnadene, da det som regel er det rimeligste alternativet.
OBOS-banken har ingen oversikt over eventuelle kostnader som mottakerbanken belaster for overføringen.
Når du skal utføre en betaling til utlandet trenger du kontonummer, navn og adressen til mottakeren. Det varierer fra land til land hvilken annen informasjon som kan være nødvendig, men som regel trenger du en BIC / SWIFT-adresse. Ofte trenger du også IBAN.
IBAN
IBAN (International Bank Account Number) er en internasjonal standard for kontonummer. Dette må oppgis for betalinger til Europa og noen land utenfor.
BIC / SWIFT-adresse
BIC (Bank Identifier Code) er en unik kode som identifiserer banken du ønsker å sende penger til. Denne koden kalles også noen ganger for SWIFT-adresse, fordi overføringene skjer innenfor SWIFT sitt internasjonale betalingsnettverk.
Betalinger til Europa (og noen land utenfor)
For betalinger til Europa trenger du (IBAN), i tillegg til BIC og informasjon om mottakeren av betalingen.
Flere land i Afrika, Asia og Sør-Amerika benytter også IBAN for å identifisere banken som skal motta betalingen.
Betalinger til USA, Australia, Canada og Sør-Afrika
Banker i USA, Australia, Canada og Sør-Afrika bruker ikke internasjonale bankkontonumre. Disse landene bruker bankene egne nasjonale numre for å identifisere hver enkelt bank. Du må kontakte mottaker for å få dette.
Du trenger dette nummeret, i tillegg til informasjon om betalingsmottakeren, når du skal utføre betalinger til disse landene.
I USA består nummeret av 9 siffer og er kjent som routing-nummer, eller i noen tilfeller ABA eller FedWire.
Også i Canada består nummeret av 9 siffer. I Australia og Sør-Afrika består nummeret av 6 siffer.
Når du legger inn en betaling til utlandet må du velge valuta og overføringsvaluta. Det er lurt å velge samme valuta i begge feltene.
Betaling av faktura til utlandet
For betaling av faktura anbefaler vi at du velger den valutaen som er oppgitt i fakturaen, dersom den er tilgjengelig i nettbanken. Om du ikke finner valutaen i nettbanken bør du avklare en alternativ valuta med betalingsmottakeren.
Andre betalinger til utlandet
For andre betalinger til utlandet anbefaler vi deg å velge mottakerlandets valuta i begge feltene, om den er tilgjengelig i nettbanken.
Om du ikke finner mottakerlandets valuta i listen anbefaler vi deg å velge euro (EUR) til land i Europa og amerikanske dollar (USD) til resten av verden, for en så billig og rask overføring som mulig. Vær imidlertid oppmerksom på at mottakerkonto kan være i en annen valutasort enn mottakerlandets valuta.
Den endelige vekslingskursen fastsettes først på det tidspunktet betalingen utføres hos vår underleverandør.
Når du registrerer en utlandsbetaling i nettbanken, kan du se en foreløpig beregning av vekslingskursen. Etter betalingen er utført finner du det faktiske beløpet som er trukket under Utførte betalinger i menyen i nettbanken.
Meldingen til mottakeren skal gjøre det lettere å identifisere betalingen din, både for mottakeren og banken du betaler til. Derfor bør du skrive på engelsk hva betalingen gjelder og inkludere fakturanummer, kundenummer eller lignende i meldingen.
Skriver du på annet språk enn engelsk kan du risikere at betalingen blir forsinket eller stopper opp, dersom mottakerbanken ønsker en nærmere forklaring på hva betalingen gjelder.
Om du legger inn feil opplysninger i utlandsbetalingen kan betalingen komme i retur.
Beløpet du mottar i retur vil ofte være mindre enn det du opprinnelig sendte. Grunnen til dette kan være endringer i vekslingskursen og kostnadene ved å returnere pengene. Vi kan dessverre ikke påvirke utfallet av gjennomførte betalinger med feil opplysninger eller refundere eventuelt tapt beløp.
For å sikre at betalingen havner der den skal bør du unngå vanlige årsaker til at betalingen kommer i retur.
Vanlige årsaker til at en betaling kommer i retur er:
- Feil i navn eller adresse til mottaker
- Feil i BIC / SWIFT-adresse
- Feil i kontonummer eller betaling til et avsluttet kontonummer
- At navn på mottaker og eier av konto ikke samsvarer
- At betalingen er gjort i en valuta mottakeren ikke kan motta
Det er dessverre ikke mulig å opprette en fast betaling til utlandet.