Spørsmål og svar
Ofte stilte spørsmål fra våre kunder
Tema
Betaling og overføring
Ved innenlandsbetalinger overfører vi pengene til mottaker så raskt som praktisk mulig.
Det er tidspunktet for når du legger betalingen inn i nettbanken og hvor lang tid det tar for mottakerbanken å godskrive kontoen, som avgjør når mottaker får pengene inn på sin konto.
Legger du inn betalingen før klokken 13:30 kommer pengene vanligvis inn på mottakers konto samme dag.
Frister for betaling
Det går fire trekk om dagen. Tidspunkter for når pengene kommer inn på konto står i parentes.
- Klokken 00:00 (ca. 06:15)
- Klokken 09:30 (ca. 11:30)
- Klokken 11:30 (ca. 14:00)
- Klokken 13:30 (ca. 16:00)
Betalinger registrert etter klokken 13:30 kommer vanligvis ikke inn på mottakers konto samme dag. Disse vil gjennomføres første tilgjengelige virkedag.
Er den du skal betale til kunde i OBOS-banken?
Når du overfører eller betaler til en mottaker i OBOS-banken, blir betalingen som regel utført med en gang.
- Logg inn i nettbanken eller mobilbanken og følg disse stegene:
- Trykk på «Meny» og «Betaling og overføring».
- Velg «Faste overføringer» eller «Faste betalinger».
- Trykk på «Opprett ny fast overføring» eller «Opprett ny fast betaling».
- Velg kontoen du ønsker å opprette en fast betaling eller overføring fra.
- Velg kontoen du ønsker å opprette fast betaling eller overføring til.
- Velg et beløp, betalingsfrekvens, startdato og sluttdato. Du kan også legge til en melding om du ønsker det.
- Trykk på «Legg til godkjenning».
Et reservert beløp er penger som skal belastes kortet ditt, men som ikke er trukket ennå.
Når du bruker kortet ditt, trekkes ikke pengene med en gang. Først sjekker vi om det er dekning, og hvis det er det, blir beløpet reservert.
Det disponible beløpet på kontoen din vil da bli nedjustert, mens saldoen er uendret frem til transaksjonen belastes kontoen din. Da blir saldoen redusert og reservasjonene slettes. Når beløpet er belastet, blir detaljer om brukerstedet synlig.
Du kan selv endre beløpsgrensen opp til 3 000 000 kroner i nettbanken. Slik går du frem:
- Åpne menyen.
- Velg «Beløpsgrense» under «Kontoer».
- Velg beløpsgrense.
- Trykk på «Lagre endringer».
Ønsker du en beløpsgrense høyere enn 3 000 000 kroner kan du sende oss en melding i nettbanken, eller ringe oss på 22 86 58 00.
Det kan være ulike årsaker til at en betaling er stoppet i nettbanken. Den vanligste grunnen til dette er at det mangler dekning på kontoen det tidspunktet betalingen skal ut av konto. Det kan også være at beløpsgrensen for betaling i nettbanken er nådd.
Er det en AvtaleGiro som er stoppet? Da er årsaken mest sannsynlig at maksbeløpet for avtalen er lavere enn beløpet som skal trekkes. Da må du øke beløpsgrensen for AvtaleGiro-avtalen. Deretter kan betalingen belastes kontoen din.
Ring oss på telefon 22 86 58 00 hvis du fortsatt har problemer, så hjelper vi deg.
Du finner IBAN og BIC/SWIFT-adressen din i nettbanken slik:
Trykk på den aktuelle kontoen og velg deretter Kontodetaljer. Her finner du både IBAN-nummer og BIC/SWIFT-adresse.
Ja, OBOS-banken har støtte for disse digitale lommebøkene:
- Apple Pay
- Google Pay
- Fitbit Pay
- Garmin Pay
En digital lommebok er en app på mobiltelefon eller smartklokke, der du kan legge til ett eller flere betalingskort. Den digitale lommeboken lar deg betale direkte på kortterminaler med mobiltelefon eller smartklokke, slik at du kan legge igjen bankkortene dine hjemme.
Betaling og overføring
Ved innenlandsbetalinger overfører vi pengene til mottaker så raskt som praktisk mulig.
Det er tidspunktet for når du legger betalingen inn i nettbanken og hvor lang tid det tar for mottakerbanken å godskrive kontoen, som avgjør når mottaker får pengene inn på sin konto.
Legger du inn betalingen før klokken 13:30 kommer pengene vanligvis inn på mottakers konto samme dag.
Frister for betaling
Det går fire trekk om dagen. Tidspunkter for når pengene kommer inn på konto står i parentes.
- Klokken 00:00 (ca. 06:15)
- Klokken 09:30 (ca. 11:30)
- Klokken 11:30 (ca. 14:00)
- Klokken 13:30 (ca. 16:00)
Betalinger registrert etter klokken 13:30 kommer vanligvis ikke inn på mottakers konto samme dag. Disse vil gjennomføres første tilgjengelige virkedag.
Er den du skal betale til kunde i OBOS-banken?
Når du overfører eller betaler til en mottaker i OBOS-banken, blir betalingen som regel utført med en gang.
- Logg inn i nettbanken eller mobilbanken og følg disse stegene:
- Trykk på «Meny» og «Betaling og overføring».
- Velg «Faste overføringer» eller «Faste betalinger».
- Trykk på «Opprett ny fast overføring» eller «Opprett ny fast betaling».
- Velg kontoen du ønsker å opprette en fast betaling eller overføring fra.
- Velg kontoen du ønsker å opprette fast betaling eller overføring til.
- Velg et beløp, betalingsfrekvens, startdato og sluttdato. Du kan også legge til en melding om du ønsker det.
- Trykk på «Legg til godkjenning».
Et reservert beløp er penger som skal belastes kortet ditt, men som ikke er trukket ennå.
Når du bruker kortet ditt, trekkes ikke pengene med en gang. Først sjekker vi om det er dekning, og hvis det er det, blir beløpet reservert.
Det disponible beløpet på kontoen din vil da bli nedjustert, mens saldoen er uendret frem til transaksjonen belastes kontoen din. Da blir saldoen redusert og reservasjonene slettes. Når beløpet er belastet, blir detaljer om brukerstedet synlig.
Du kan selv endre beløpsgrensen opp til 3 000 000 kroner i nettbanken. Slik går du frem:
- Åpne menyen.
- Velg «Beløpsgrense» under «Kontoer».
- Velg beløpsgrense.
- Trykk på «Lagre endringer».
Ønsker du en beløpsgrense høyere enn 3 000 000 kroner kan du sende oss en melding i nettbanken, eller ringe oss på 22 86 58 00.
Det kan være ulike årsaker til at en betaling er stoppet i nettbanken. Den vanligste grunnen til dette er at det mangler dekning på kontoen det tidspunktet betalingen skal ut av konto. Det kan også være at beløpsgrensen for betaling i nettbanken er nådd.
Er det en AvtaleGiro som er stoppet? Da er årsaken mest sannsynlig at maksbeløpet for avtalen er lavere enn beløpet som skal trekkes. Da må du øke beløpsgrensen for AvtaleGiro-avtalen. Deretter kan betalingen belastes kontoen din.
Ring oss på telefon 22 86 58 00 hvis du fortsatt har problemer, så hjelper vi deg.
Du finner IBAN og BIC/SWIFT-adressen din i nettbanken slik:
Trykk på den aktuelle kontoen og velg deretter Kontodetaljer. Her finner du både IBAN-nummer og BIC/SWIFT-adresse.
Ja, OBOS-banken har støtte for disse digitale lommebøkene:
- Apple Pay
- Google Pay
- Fitbit Pay
- Garmin Pay
En digital lommebok er en app på mobiltelefon eller smartklokke, der du kan legge til ett eller flere betalingskort. Den digitale lommeboken lar deg betale direkte på kortterminaler med mobiltelefon eller smartklokke, slik at du kan legge igjen bankkortene dine hjemme.