Garasjeanlegg med digital nøkkel: – Forenkler hverdagen for dem rundt meg
For styreleder Ole Skoveng i Ladebyhagen parkeringssameie gir den digitale hverdagen både kontroll og oversikt.
– Jeg er veldig glad i å ha ting i system.
Da Ole Skoveng (27) flyttet inn i OBOS-prosjektet Ladebyhagen i Trondheim slo han like godt på stortromma.
Ikke bare ble han styreleder i blokka si og i sameiet som fungerer som paraply for boligblokkene i prosjektet. Han ble også styreleder i garasjesameiet som samler de over 100 parkeringsplassene som befinner seg under blokkene. Det er første gang han drifter et garasjeanlegg, så det å lykkes mener han koker ned til to ting:
Oversikt og kontroll.
Og da tar han teknologien til hjelp.
– Andre steder jeg har bodd har det vært veldig rotete, og det har vært styrer som ikke tenker framover eller er oppdatert på ny teknologi, sier han.
– Så da er det viktig at jeg som er ung og glad i IT kan prøve ut nye ting og forenkle hverdagen for dem rundt meg.
Mobilnøkkel fra start
Ladebyhagen er et nytt prosjekt rett ved City Lade og Sirkusparken, med muligheter for både trening, familieliv og naturopplevelser i umiddelbar nærhet.
– Det er et veldig koselig sted, sier Ole.
– Vi har et grøntområde i nabolaget og plantekasser hvor folk kan dyrke forskjellige grønnsaker, noe som er veldig kult når vi er midt i byen.
På tidspunktet Ole fant seg til rette blant solbærbuskene i Solbærtunet sameie i 2022, og fikk tildelt garasjeplass, var det allerede tatt en del grep fra utbyggers side i det underjordiske parkeringsanlegget.
Det var god ladeinfrastruktur og kameraovervåking, samt at både garasjeporter og dørene som leder opp til blokkene var utstyrt med mobilnøkkel.
– Der jeg har bodd tidligere har det vært nøkkelstyrt eller med brikke, sier Ole.
– Det fungerte helt greit, men da jeg fikk vite at jeg kunne åpne opp alt av dører med telefonen endret det verdenen min – det er mye lettere å ikke måtte gå rundt med nøklene hele tiden.
Enklere for styret
Digitale nøkler gjør ikke bare hverdagen enklere som beboer, jobben hans som styreleder effektiviseres også. Å drive et garasjeanlegg handler i stor grad om å tildele eller frata tilgang til garasjeanlegget.
– Det skal være så enkelt som mulig å åpne dørene, samtidig som man føler seg trygg, sier han.
– Med dette systemet har vi god sporing av hvem som kan åpne dørene. Vi kan også legge til tekst og bilder på nøklene. Om man for eksempel er usikker på en dør som heter «bod 123-500» kan man ha med et bilde som viser hvor den befinner seg.
For beboerne samles nøklene i appen Unloc, som er en åpen løsning med mulighet for både mobilnøkkel og andre låsesystemer. Det betyr at man slipper å måtte sjonglere tre forskjellige apper, men kan ha alt samlet i ett digitalt nøkkelknippe.
For eksempel brukte han et annet låsmerke på sin egen leilighetsdør, samt de tekniske dørene som vanlige beboere ikke skal ha tilgang til. Da har han samme funksjonalitet når for eksempel teknikere skal drive vedlikehold i garasjen.
– Man kan tildele dem en nøkkel og så sette en gyldighetstid så de får gjort jobben sin. Det er greit og oversiktlig, og jeg slipper å være med på alt som må skje.
Egen nøkkelansvarlig
Med mobilnøkkel er det enkelt for parkeringssameiet å administrere utleie av plasser og ladere mellom de av beboerne som trenger en plass og de av dem som ikke bruker sin.
– For å bevare sikkerheten har vi en policy på at man ikke kan leie ut til noen som bor utenfor Ladebyhagen, sier Ole.
– Det handler også om at vi er såpass mange mennesker som bor der og såpass få parkeringsplasser.
At det meste er digitalt gjør hverdagen enklere, selv når seks blokker skal samarbeide om stort og smått.
– Styrerommet er oppdatert med oversikten over alle eiere til enhver tid, så om en leilighet selges blir også de nye eierne lagt inn.
I styret til parkeringssameiet har alle forskjellige arbeidsoppgaver. For eksempel har de en egen nøkkelansvarlig som sørger for å oppdatere tilgangene etter hvert som det skjer nye innflyttinger.
Samtidig har de outsourcet noe til andre aktører. To av plassene i garasjen er satt av til en varebil og en personbil som kan leies av beboerne via en leiebil-app.
– De tror jeg er ganske mye brukt.
De digitale nøklene har også gitt mersmak blant beboerne, ifølge Ole.
– Jeg har fått henvendelser fra folk hos oss som ønsker seg å kunne åpne for besøk selv om de ikke er hjemme.