Nøkkelen til enklere styrearbeid
Slitasje. Innbrudd. Merarbeid. Sameiene på Masserud trengte en endring. Den fant de – i form av digitale låsesystemer.
– Jeg har pushet på for at vi må ha mer moderne løsninger.
Alexander Dreyer Johnsen er styreleder for et av de nye sameiene i Lørenskog, og har alltid mye å henge fingrene i.
IT-arbeideren bor med samboer og to små barn i et rekkehus på Masserud, og har tatt på seg jobben med å modernisere driften både av sitt eget sameie, blokka ved siden av og parkeringsanlegget de deler.
– Vi bruker mye tid på å svare på meldinger, følge opp saker og drive vedlikehold. Dette er jo noe vi gjør ved siden av jobb, så jo mer vi kan forenkle, jo bedre, sier han.
En viktig brikke falt på plass da sameiene på Masserud fikk digitale nøkler fra OBOS og Parqio til både parkering og oppganger – samkjørt i appen Unloc.
Appen Unloc er koblet opp mot både mobilnøkkel og Parqio. Det eneste fysiske nøkkelen Alexander bruker er til postkassa.
Letter styrearbeidet
Med mobilnøkkel og Parqio integrert i Unloc sin app, kan beboerne selv låse opp dører og garasjeporter, samtidig som de kan gi tidsbestemte tilganger til familiemedlemmer, håndverkere og andre som skal inn. Det å bruke fysisk nøkkel er fortsatt mulig, men:
– Det er færre og færre som bruker fysiske nøkler, og det har resultert i mindre feil og mekanisk slitasje på låsene, sier Johnsen.
– Og når folk flytter inn og ut så får de eller mister de tilganger automatisk. Vi slipper å gjøre det manuelt, noe som letter styrearbeidet ekstremt.
Han har også merket effekten i form av at folk sluttet å bestille ekstranøkler.
– De kostet mye, og du skal bare ha mistet én nøkkel før du er på samme månedssum som du betaler i løpet av to år for de digitale nøklene.
Tyverier og snikparkering
Sameienes vei til å gå digitalt startet med et kinkig problem:
Alle folkene i garasjen som egentlig ikke hørte til der.
Parkeringen har nemlig to porter – én ytre og én på innsiden som leder til beboerparkeringen.
– Den ytterste pleide å åpne seg automatisk fordi den var til gjesteparkeringen, sier Johnsen.
– Etter hvert som folk flyttet inn i området var det mange som parkerte hos oss fordi det var fullt hos andre.
– Ordet spredte seg?
– Ja, det gjorde det. Og så hadde vi en del tyverier. Var du først kommet inn ytterporten, var det lettere å snike seg inn den porten på innsiden etterpå.
I jakten på alternativer falt valget på det relativt ferske selskapet Parqio. I stedet for høye etableringskostnader tilbyr de en fast månedspris og porter som både kan styres med app og med skiltgjenkjenning for begge portene.
– Da forsvant alle problemene over natta.
Ubudne gjester og tyverier var et problem i parkeringsanlegget på Masserud. Med løsningen fra Parqio forsvant problemene over natten.
Trygg løsning
Ifølge Johnsen var det mye skepsis i starten da løsningen ble introdusert.
– Det er alltid noen som synes ny teknologi er vanskelig, men nå er de fleste fornøyd.
Med bakgrunn fra en sikkerhetsfokusert del av IT-bransjen (han jobber med betaling og identifikasjon) har Johnsen naturlig nok også undersøkt de sikkerhetsmessige aspektene ved å gå helt digitalt.
– De benytter standardkomponenter, og sikkerheten anses som veldig høy – etter hva jeg har lest er det nesten umulig å hacke. Og de som bryter seg inn døra har som regel ikke den digitale kompetansen uansett – de går heller hardt på.
Foruten å nyte godt av løsningen som styreleder er han også fan av den på privaten.
En iskald vinterdag i desember står han foran inngangen til garasjen og fisker frem mobilen for å demonstrere. Ett trykk i Unloc, og så svinger døren opp til varmen der inne et par sekunder senere.
– Nå bruker jeg ingen fysiske nøkler i hverdagen lenger, bortsett fra postkassenøkkelen, sier Johnsen.
– Og den irriterer meg.