Bygg fornøyde kunder
Det er mye som skal på plass i et boligprosjekt. Husk å starte tidlig med den juridiske etableringen.
Kværnerhøyden er et nytt boligprosjekt ved Svartdalsparken langs Alnaelva i Oslo. Det skal bli 71 boliger fordelt på to større bygninger og et town house. Prosjektet utvikles av Fredensborg Bolig, og AF Gruppen er entreprenør. Grunnarbeidet er godt i gang – på alle måter. OBOS Eiendomsforvaltning Nybygg har vært med som rådgiver fra starten, lenge før boligene ble lagt ut for salg.
– Det er mange detaljer som skal på plass før salgsstart, og det er viktig å ta inn forretningsfører så tidlig som mulig, sier Magnus Aune Hvam, som er daglig leder i Fredensborg Bolig.
Med forretningsfører sikter han til de som både kan hjelpe med den juridiske etableringen – og med jobben etter overtakelse. Skal det bli et borettslag eller sameie? Hvilke rettigheter må etableres? Hvordan skal man organisere garasjekjeller, fellesområder og eventuelt næringslokaler? Hvilke fellesutgifter skal stipuleres? Og hvem skal være forretningsfører når kundene flytter inn?
– Det er mye som skal klargjøres, og OBOS er best til dette arbeidet. Vi har prøvd andre, men OBOS er definitivt best. De har lang historie og er eksperter på området, sier Hvam.
Har bistått over 150 boligutviklere
Espen Jørgensen er prosjektleder i OBOS Eiendomsforvaltning Nybygg. Han tar seg av den juridiske etableringen av Kværnerhøyden, og alt det andre som må være på plass før salgsstart og overtakelse. – Boligutviklerne ønsker gjerne rådgivningstjenester rundt eiendomsorganisering i prosjektfasen, og OBOS har lang erfaring med hele prosessen. Vi vet hva som fungerer i praksis når boligkjøperne flytter inn. Det er viktig for mange utviklere, for de ønsker jo en god totalopplevelse for boligkjøperne, sier Jørgensen.
OBOS har bistått over 150 boligutviklere de senere årene, der Fredensborg Bolig, JM, AF, Skanska og Selvaag Bolig er blant de største. Siden januar 2020 har OBOS bistått i over 130 boligprosjekter, hvorav 25 er OBOS-prosjekter.
– Vi tilbyr mer enn rådgivning i etableringsfasen. OBOS er størst i Norge på forvaltning/forretningsførsel med over 250.000 boliger. OBOS har blant annet utviklet en beboerportal, Vibbo, som gjør det enklere med kommunikasjon mellom styret og beboerne. Denne digitale løsningen kan også brukes av utbygger til å kommunisere med kjøperne før og under overlevering, sier Jørgensen.