– Ja, vi duger!
Vi har lange tradisjoner for dugnad her i landet. Noen vil kalle det en del av vår identitet. Andre vil helst bli i sofaen.
- Tekst Anne-Kristine Kronborg
![Avisutklipp fra 50- og 60-tallet som handler om dugnad.](https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-010.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=565&q=90&w=750&s=a6f2d9f5b46dca9ddc95c736a96a3490 750w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-010.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=716&q=90&w=950&s=a08fa736dacb0c3750e4d5bd588a12ae 950w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-010.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=867&q=90&w=1150&s=9b76c06d7c3c605350bd6fa6d8d93492 1150w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-010.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1018&q=90&w=1350&s=722fb8513f68b8af0e8bb31978e0a4fa 1350w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-010.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1168&q=90&w=1550&s=9a1f871290c6b4e6f6f3c736d0abbaa0 1550w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-010.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1319&q=90&w=1750&s=552530fcb10822894d3996e76b2edae4 1750w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-010.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1470&q=90&w=1950&s=03c5a499022a2afab9959f37382bb69e 1950w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-010.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1508&q=90&w=2000&s=b791123df6c1804406131379c0247763 2000w)
Opphav fra bondesamfunnet
Dugnaden oppsto i det gamle bondesamfunnet. Det var en arbeidsmåte man grep til når for eksempel en låve skulle reises, et skip trekkes på land eller det skulle stelles i stand til bryllup. Et borettslag har ikke mye til felles med middelalderens bygdesamfunn, men likevel ser denne førmoderne arbeidsmåten ut til å passe ekstra godt her. Det er fristende å forklare det med borettslagets kollektive natur, men egentlig startet det som en dyd av nødvendighet.
Under bolignøden etter andre verdenskrig var det verken tid eller penger til å opparbeide uteområdene i de nye boligstrøkene. Det var her, i gjørma mellom blokkene på steder som Etterstad, Keyserløkka og Lambertseter, at den moderne borettslagsdugnaden oppsto. Gressplener, blomsterbed og lekeplasser ble anlagt i fellesskap på fritiden. Og som ellers i samfunnet på 1950-tallet, var oppgavene strengt kjønnsdelt: mennene håndterte spader og spett, kvinnene sørget for kaffe og vafler.
Dugnad handlet først og fremst om å få jobben gjort, men den fikk også en funksjon utover det. Samarbeidet skapte fellesskap helt av seg selv.
Få jobben gjort
I boligsamvirket heiet man litt ekstra på dugnaden. Håpet var at det kollektive arbeidet skulle bidra til å skape en kooperativ eiermentalitet og til å vekke ansvars- og eiendomsfølelsen hos andelseierne i borettslagene.
1950-tallet er nærmest blitt mytisk i borettslagssammenheng, og dugnaden er en del av bildet. Men det var nok grenser for hvor sterk dugnadsånden var den gangen også. I 1954 foretok Arbeiderbladet en reportasjerunde i byens nye boligstrøk, og mens de fleste borettslagene skrøt av hva de fikk til i fellesskap, var det også noen som var gått lei allerede.
«Vi går inn for å avskaffe dugnaden», uttalte formannen i Storo borettslag. En dyktig vaktmester kunne gjøre jobben bedre og mer effektivt, mente han, og dugnad skapte dårlig stemning mellom beboerne. Ikke alle hadde mulighet og overskudd til å bli med på dugnad: «Det er ikke moro å ligge rett ut på divanen, mens en vet at naboen spar og svetter». Nei, det er ikke det. Og der satte styreformannen på Storo fingeren på noe helt vesentlig ved dugnaden som fenomen. Nemlig at den er frivillig. I hvert fall i prinsippet.
![Menn fra Soltoppen borettslag setter opp en vegg til et fremtidig rekkehus.](https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-001.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=513&q=90&w=750&s=9e7d69ff4d4f40c2d3ee890b085a722f 750w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-001.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=650&q=90&w=950&s=50cd565717ebd3b9bc612e5c9c6840f3 950w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-001.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1150&s=cf434a42feb48e8beaed8075997abf57 1150w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-001.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=924&q=90&w=1350&s=72ce73e2cc2914d065a0bba660510842 1350w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-001.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1061&q=90&w=1550&s=a483ddae612dfbd2cbe79e704b0ac968 1550w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-001.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1198&q=90&w=1750&s=82c2af4340352367f05aaa409aa09f79 1750w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-001.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1335&q=90&w=1950&s=9ebb211357d2da751599597f250f6605 1950w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-001.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1369&q=90&w=2000&s=75cc21f7db2c84f37095c6c39dd85b6a 2000w)
Frivillig tvang
Helt siden middelalderen har dugnad skilt seg fra annet arbeid gjennom sin status som frivillig og ulønnet. Og like lenge har fraværet av tvang blitt veid opp av en sosial og moralsk forpliktelse til å delta. Det er det som gjør det så effektivt å kalle inn til dugnad, nesten på grensen til det manipulerende. Og denne egenskapen ligger faktisk i selve ordet. På norrønt betyr ordet dugnad to ting; hjelp og dyd, altså gode egenskaper hos et menneske.
«Her ser vi dugnadens doble karakter; som praktisk hjelp og uttrykk for personlig moral», skriver Lorentzen og Dugstad. Når man kaller inn til dugnad, enten det er et borettslag som skal rydde uteområdene til 17. mai eller et idrettslag som skal arrangere loppemarked, så ber man om en praktisk innsats og appellerer til det beste i oss. Dugnad har rett og slett en veldig god klang, og derfor føles det ikke bra å bli værende hjemme på sofaen. Motsatsen til dugnad er pliktarbeid. I praksis er ikke alltid forskjellen så stor. Det høres bare helt, helt annerledes ut.
Å arbeide sammen
Dugnad er en eldgammel form for delingsøkonomi som er tuftet på gjensidighet innenfor et fellesskap: Fra bygda i middelalderen til korpset, idrettslaget eller borettslaget i dag. Det er nok den særegne blandingen av økonomi og idealisme som har gjort at tradisjonen har holdt seg levende, og at det fortsatt funker å kalle inn til dugnad.
![En gjeng med folk drikker og koser seg etter dugnad.](https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-008.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=443&q=90&w=750&s=a3bc5b72a0615a5bab4c1c260b44b0c1 750w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-008.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=561&q=90&w=950&s=3425b178824445e25b012dc3797d9645 950w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-008.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=679&q=90&w=1150&s=ad331302dbdc2499faa160f91fadb28f 1150w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-008.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=798&q=90&w=1350&s=5148487defd0c2990c1ee5ab4f4e4c03 1350w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-008.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=916&q=90&w=1550&s=64772f8bbf4bc2d78d318a1c7330a230 1550w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-008.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1034&q=90&w=1750&s=930b857a28ee5326d6cd68529afe7806 1750w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-008.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1152&q=90&w=1950&s=9a9941bc410cec2176064ed216e9c2a6 1950w, https://mellom-husene.imgix.net/Historisk/Dugnad/obos-dugnadens-historie-008.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1182&q=90&w=2000&s=80eb19bff950b73bd9cdb77b1fdddb50 2000w)