Operaen + OBOS = sant
Når Operaen og OBOS feirer 25 års samarbeid, kommer det selvsagt medlemmene til gode. Det er fordi vi tror på at en by med et rikt kulturliv er et godt sted å bo.
– 25 år er et sølvbryllup, det, og vi går for gull!
Tonen er vennskapelig når konsernsjef i OBOS, Daniel Kjørberg Siraj og direktør Geir Bergkastet ved Den Norske Opera & Ballett, møtes i Operahuset denne høstdagen.
Norges største boligbygger og landets største scenekunstinstitusjon har hatt et godt samarbeid i 25 år. I løpet av disse årene har over Operaen solgt over 1 million rabatterte billetter til OBOS-medlemmer.
Sammen har de arrangert konserter på Operataket, invitert tusenvis av barn til gratis forestillinger og skapt juletradisjoner for både store og små. Hva er hemmeligheten bak det gode samarbeidet?
Les også: Bli med bak sceneteppet da pandemien tok en pause →
Stolthet og tillit
– Vi har et felles samfunnsansvar og engasjement, og vi vet at sammenhengen mellom et rikt kulturliv og en god by er sterk. Etter 25 år kjenner vi hverandre dessuten godt og har tillit til hverandre. Det gjør at vi også tør å utfordre hverandre på prosjekter og arrangementer, slik at vi hele tiden utvikler nye ting sammen, sier Geir Bergkastet.
– Vi har jo gjort en del sprø ting sammen også. Byggekran-balletten og byggeplass-operakonserten på Ulven, for eksempel, sier Daniel Kjørberg Sirjai.
Under tittelen Det skjer noe på Ulven rigget stjernene fra Den Norske Opera & Ballett seg til på OBOS sin byggeplass på Ulven. Forestillingen ble filmet og streamet med bruk av både droner og kraner – noe som skapte helt unike bilder, til glede for alle som savnet kulturlivet under pandemien.
– Dette prosjektet skapte masse oppmerksomhet – og ikke minst stolthet – blant oss som var med, og det er et godt eksempel på hva et godt samarbeid kan føre til.
– Vi er avhengige av oppmerksomhet, og en del av vårt oppdrag er å få flere til å nyte kunst og kultur. OBOS hjelper oss med å nå bredere ut enn vi kunne ha klart på egenhånd, sier Bergkastet.
Skaper en god by
En by med et rikt kulturliv er et godt sted å bo, mener de to. Rabatten gjør det mulig for mange flere å oppleve opera, ballett og konserter i byens storstue.
Siraj påpeker at nettopp det å gi noe tilbake og samtidig bidra til å holde liv i kulturinstitusjoner, er en del av OBOS sitt samfunnsansvar.
– OBOS-rabatten på kunst- og kulturopplevelser er veldig populær blant våre medlemmer, og scorer høyt på alle målinger. I sum blir det vinn-vinn på alle bærekraftsmål, sier han.
Hvert år deler OBOS ut over 7 000 billetter til teaterforestillinger i Oslo, Bergen og Stavanger gjennom OBOS Billettfond, og fjor fikk mer enn 1 200 skoleelever oppleve «Nøtteknekkeren» på Operaen, helt gratis.
– Gjennom OBOS Billettfond når vi ut til barn som kanskje aldri har vært på en konsert eller forestilling før. Det gjelder å gi barna en smak av hva kunst og kultur er, og når de har smakt mange nok ganger, liker de det kanskje bedre.
– Operaen skal ikke bare være for voksne, men også for barn og ungdom.
Også OBOS Julegalla har blitt en tradisjon for mange OBOS-medlemmer. Denne kvelden skaper Operaorkesteret, Operakoret, Barnekoret og solister magisk julestemning.
– Rabatten gjør tilgangen litt enklere og barrieren litt lavere for å prøve noe nytt, og det er viktig for voksne også. Når man får en rimeligere billett kan man tillate seg å gå på noe som utfordrer litt.
I anledning «sølvbryllupet» er rabatten hevet til 25 % ut året.
Magiske øyeblikk
Operaen i Oslo er en arkitektonisk og kunstnerisk suksess som mange nordmenn er stolte av. Det har blitt en av Norges store turistattraksjoner og det er det første operahuset i verden der man kan gå på taket.
Over dobbelt så mange besøker husets opera- og ballettforestillinger hvert år, sammenlignet med før innflytningen i Bjørvika.
Les også: Kostymedesigner Alva Brosten forteller historier med klær →
– Det å få komme inn i dette bygget er jo en kulturopplevelse i seg selv, og konsertene på taket er fantastiske.
OBOS-sjefen husker spesielt godt konserten med Marcus og Martinus under OBOS på Operataket.
– Det var kø flere hundre meter utenfor Operaen for å komme inn. Det å kunne tilby den opplevelsen til så mange barn som ellers ikke ville hatt råd og mulighet til å oppleve dette, se alle høre barna som fylte taket og høre det unisone skriket, sier han og ler.
– Det er ett av de mest magiske øyeblikkene jeg har hatt her.
Flust av gåsehud-opplevelser
Geir Bergkastet klyper seg fortsatt i armen når han går inn i det vakre Operahuset hver morgen.
Som direktør får han se fantastiske forestillinger så ofte han vil, og ett av årets høydepunkter er å komme inn i salen før den tradisjonsrike Nøtteknekkeren, spesielt når det sitter 1 200 – 1 300 skolebarn i salen og venter.
– Det føles så meningsfylt å skape noen felles opplevelser og gjøre dette til arena som barn og ungdom forbinder med noe positivt. For barn og unge skjer jo mye på skjerm, sier Bergkastet.
– Men når scenen, lyset og prestasjonene tiltrekker seg oppmerksomheten deres, oppstår det noen vakre øyeblikk. Vi tror så sterkt på det fysiske møtet mellom sal og scene, og på opplevelser som gir tid til refleksjon og utvikling av kreativitet og sanselighet.