Hopp til innhold
En renovasjonsarbeider henter søppel.

Betaler dere for mye for renovasjon?

Mange kaster litt mindre avfall enn før. Det er smart å sjekke om dere betaler unødvendig mye til renovasjon.

Publisert:
fredag 1. november 2024

Tekst: Henrik Sørlie og Pelle Bohn Aarsbog
Foto: Oslo kommune

Kommunale avgifter øker, men det kan være penger å spare på renovasjonsgebyret. For eksempel er det en bygård på Grünerløkka som har spart tusen kroner pr. boenhet i året. Årsaken var halvfulle avfallsbeholdere som ble tømt flere ganger i uka. Borettslaget reduserte antall tømminger og sparte 25 prosent i renovasjonsgebyr. Sparetipset gikk til styrene i samme kvartal, og nå har to av fem bygårder redusert antall beholdere til det reelle behovet.

Hver uke tømmes 115.000 avfallsbeholdere i Oslo. En vanlig, avlang avfallsbeholder rommer 660 liter. For den betaler et boligselskap 21.328 kr i året for ukentlig tømming. I sentrale deler av hovedstaden er det mange som tømmer beholderen to-tre ganger i uka. Mengden husholdningsavfall har vært synkende de siste årene, melder Renovasjons- og gjenvinningsetaten (REG) i Oslo.

Les også: Få hjelp til vedlikeholdet

En renovasjonsmedarbeider henter avfall.↑ Visste du at totalt ble det kastet 107.065 tonn husholdningsavfall i Oslo i fjor. I tillegg kommer papiravfall, glass, metall og diverse annet avfall.

– Avfallsmengden varierer, men i snitt har det vært synkende tonnasje de siste årene. Vi ser at en del boligselskap reduserer antall tømminger, sier Tomas Andresen, som er teamleder for kundeoppfølging i REG.

Pernille Olsen er rådgiver i OBOS Eiendomsforvaltning, og fremhever viktigheten av kostnadsbesparelser.

– Det er mulig for boligselskapene å spare betydelige beløp. Nylig oppnådde åtte boligselskaper en samlet besparelse på 1.767.000 kroner gjennom enkle justeringer, sier Olsen.

Målet er at boligselskap tilpasser behovet slik at beholderne fylles opp til lokket, men ikke over. Dermed blir spørsmålet hvordan man skal måle riktig behov. Da kan man ta utgangspunkt i gjennomsnittet. En husholdning i Oslo kaster 100-120 liter husholdningsavfall pr. uke, ifølge beregninger fra REG. Dette normtallet forutsetter en jevn fordeling av små og store leiligheter.

– Barnefamilier kaster mer enn single beboere, og det kan være store variasjoner mellom ulike boligselskap. Det beste er om noen sjekker nivået i avfallsbeholderne kvelden før tømming. Dette bør gjøres over flere uker, men ikke i ferietider med lite avfall. Det finnes også instrumenter for automatisk måling av avfallsmengden, forteller Andresen.

Rådgiveren i OBOS deler et konkret eksempel:

– Et borettslag oppdaget etter å ha dokumentert tømmingene at de bare fikk tømt beholderne to ganger per uke, selv om de ble fakturert for tre. Etter å ha sendt inn klage fikk de tilbakebetalt 350.000 kroner for feilaktige avgifter over tre år, sier Olsen.

Les også: Slo spotprisen med avtale fra OBOS

En renovasjonsmedarbeider henter avfall.Hver uke tømmes 115.000 beholdere fra nærmere 350.000 husholdninger. Det jobber 700 personer i Renovasjons- og gjenvinningsetaten (REG) i Oslo.

I Oslo er det vanlig å tømme husholdningsavfall én gang i uka for nye boligselskap. Det samme gjelder for de fleste som ligger utenfor Ring 2. I indre by har kommunen tradisjonelt hentet avfall tre ganger i uka, og dette gjelder fortsatt.

– Det skyldes bygårder med mange beboere og lite plass til avfallsbeholdere i bakgården. Generelt er det mest avfall ved tømming etter helgen, og mindre midt i uka, sier Andresen.

Olsen anbefaler alle styrene å undersøke hvor ofte avfallsbeholderne faktisk blir tømt, og om dere har for mange avfallsbeholdere sett opp mot behovet.

– Det ser ut til å være en økende trend at mange boligselskaper i Oslo oppdager at de betaler mer enn nødvendig i renovasjonsgebyr, sier Olsen.

I Oslo betales renovasjonsgebyret i stor grad basert på forbruk, men dette kan variere mellom ulike kommuner. Sjekk med din kommune for å se om det er penger å spare!

Les også: Energikartlegging kan kutte strømregninga i borettslaget

Relaterte