Hopp til innhold
Forvaltning
  1. Forside
  2. Temasider
  3. Forvaltning
  4. Fem stabile år med fibernett i blokka: – Har ikke hatt brudd på et år eller to

Fem stabile år med fibernett i blokka: – Har ikke hatt brudd på et år eller to

Stadig flere bytter nettleverandør. For Grefsentoppen boligsameie har det gitt fem år med stabilt og godt nett.

Styreleder i Grefsentoppen boligsameie, Ingunn Roald, står på balkongen sin.

– Vi har fått inn et forslag om å droppe fellesavtalen for tv.

Det nærmer seg årsmøte i Grefsentoppen boligsameie, og styreleder Ingunn Roald er i gang med å forberede sakene som skal opp. Selv med høy allværsjakke-frekvens og panoramautsikt til Oslofjorden, Maridalsvannet og Holmenkollen, er det fortsatt en god porsjon tv-titting i blokka.

Som del av avtalen med OBOS Nett har alle beboerne RiksTV, men nå er spørsmålet om sameiet skal spare inn felleskostnader på å la beboerne velge selv. Hva de lander på er uvisst, men én tilbakemelding er gjennomgående fra beboerne:

– De ønsker at vi ikke gjør noe med selve nettet, for det er superbra og stabilt. Så dette engasjerer folk.

Boligsameiet er ikke alene om å være fornøyd. På tre-fire år har OBOS Nett firedoblet kundemassen, og har for alvor lagt oppstartsfasen bak seg. Selskapet, som tidligere het OpenNet, tilbyr fiberlinje med 1000 mbps begge veier.

Med 99.98 prosent oppetid på kjernenettet og et fokus på fornøyde kunder, har selskapet vokst til å være en reell utfordrer til de største nettilbyderne i landet.

Pandemi og hjemmekontor

For Grefsentoppen boligsameie var overgangen til fiber med høy hastighet kjærkommen. Da blokka sto klar i 2006 var det lagt inn fiber i bygget, men den daværende nettleverandøren brukte i stedet en eldre løsning med hybridkabel til telefonkontaktene i de 88 leilighetene.

– Det var ustabilt, og vi var ikke helt fornøyd, sier styrelederen.

Hun og mannen kom hit på visning i 2012 og ble svimle av utsikten, som må være en av byens beste. Snart hadde de flyttet fra Årvoll, og noen år senere ble Ingunn Roald valgt inn i styret. Da styret bestemte seg for å bytte nettleverandør, fikk de hjelp av mannen hennes til å vurdere tilbudene de hadde hentet inn.

– Vi konkurranseutsetter alle avtaler her, og han er IT-kyndig, så om vi hadde styremøte sa jeg gjerne «vent litt, jeg henter mannen min».

Da valget falt på OBOS, var det en kombinasjon av lav pris, at de tilbød fiber med høy hastighet og at blokka allerede har OBOS som forretningsfører.

Februar 2020 kunne hun se gravemaskinene rykke inn i bakken nedenfor for å legge kablene inn til blokka. Snart var fiberen klar. Og så stengte landet ned.

– Alle havnet på hjemmekontor, så det var veldig flaks at vi fikk et bedre nett før det. Jeg følte OBOS var veldig tilgjengelige om det skulle være noe.

Les også: Borettslaget senket felleskostnadene

Portrett av styreleder i Grefsentoppen boligsameie, Ingunn Roald.

Ingunn Roald har vært styreleder i Grefsentoppen boligsameie i tre år nå. – Og nå er jeg innstilt på to år til, sier hun.

Styreleder i Grefsentoppen boligsameie, Ingunn Roald, jobber fra hjemmekontoret.

Mandager og fredager er hjemmekontordager for Ingunn Roald og mannen hennes.

Foto av blokkene i Grefsentoppen boligsameie.

Grefsentoppen boligsameie sto ferdig bygget i 2006, med kort vei videre opp til Grefsenkollen og naturområdene rundt.

Riktig ruterplassering er alfa omega

Om det er noe teknisk som skurrer i blokka, er det ofte styrelederen beboerne tar kontakt med.

– Vi har en ganske høy servicegrad mot beboerne, sier hun.

– Det å være styreleder er nesten en livsstil. En del av de eldre tar kontakt hvis brannalarmen går, eller tv-en ikke virker eller det piper på kjøkkenet. Da får jeg gå selv, og tar gjerne med mannen min.

Dermed får hun også med seg om noe er galt med nettet. Hun minnes at det i starten kom noen klager på trådløsdekningen, og da kom det gjerne fra de største leilighetene.

Ifølge Winta Jacob, leder for kundesenteret til OBOS Nett, er dette en av de vanligste problemstillingene, nesten uansett hvilken nettleverandør man har.

– Når kunder har forventninger som ikke blir innfridd, handler det ofte om ruterplassering.

Der en fiberlinje alltid skal levere rundt 1000 mbps rett ut av veggen, må signalet innom ruteren for å fordeles til enhetene. Den skal stå sentralt i leiligheten, og gjerne høyt. Om ruteren er feil plassert, for eksempel i en skuff eller et skap, kan det svekke dekningen.

Det er litt som at det ikke hjelper å ha godt trykk i vannslangen, om vannsprederen er plassert opp ned.

– I tillegg har trådløse signaler problemer med å trenge gjennom enkelte vegger, for eksempel betong.

OBOS Nett anbefaler signalforsterkere for noen kunder. Disse er kjent som mesh-løsninger, og er tilgjengelige både fra OBOS Nett og ulike elektronikkforhandlere. Det foregår også jevnlig oppgradering av utstyr, og på Grefsentoppen ble det løsningen.

– De kom hit en ettermiddag sammen med RiksTV, forteller styrelederen.

– Da fikk alle ny trådløs ruter kostnadsfritt, og om de hadde spørsmål om RiksTV fikk de hjelp med det også. Det er god service.

Les også: Er 5G eller fiber best?

Foto av ruter og modem i boligen til Ingunn Roald.

Nettet brukes til det meste, inkludert de mange strømmetjenestene paret abonnerer på.

Portrett av Winta Jacob, leder for kundesenteret til OBOS Nett.

Winta Jacob leder kundesenteret, og er stolt av å ha en svartid på bare to minutter på telefon. – Er det problemer, er vi tilgjengelig 24 timer i døgnet.

Styreleder i Grefsentoppen boligsameie, Ingunn Roald, ser på mobilen sin.

Ingunn Roald og mannen flyttet fra Årvoll til Grefsen for utsikten.

Rustet opp kundeservice

I takt med veksten OBOS Nett har opplevd de siste årene, har en viktig prioritet vært å skalere opp kundeservice-tilbudet. Det har gitt resultater.

– Nå ligger vi på under to minutter svartid på telefon, og 4.6 av 5 på kundetilfredshet, sier Winta Jacob.

– Vi har ikke leid inn kundeservice, men gjør alt innomhus og jobber dedikert opp mot kundene våre. Da slipper man å bli kvernet inn i en stor maskin, slik det kan bli med større selskaper.

I det siste har OBOS Nett opprettet et eget styreteam for å sikre lav svartid på praktiske spørsmål rundt fakturering og andre henvendelser. Det finnes også en teknisk vakttelefon som er tilgjengelig 24 timer i døgnet, og et alarmsystem som varsler om det er brudd i nettet lokalt eller på kjernenettet.

– Vi feilsøker uansett om det er natt eller dag. Ved spørsmål om tv-pakkene svarer vi gjerne direkte på det, i stedet for å sette deg over til Allente eller RiksTV. Vi prøver å løse alt med ett kontaktpunkt, sånn at kundene ikke skal bli kasteballer i systemet.

Gruppefoto av alle medarbeiderne i kundesenteret til OBOS Nett.

OBOS Nett har hatt eksplosiv kundevekst de siste årene, og har oppskalert kundesenteret betydelig.

Fra klager til skryt

God kundeservice er en viktig faktor for beboerne på Grefsentoppen. Mange av beboerne i blokka er eldre, noe som kan gjøre behovet for teknisk hjelp større. Som Ingunn Roald sier:

– Jeg er 64 og føler meg ganske ung her.

Selv holder hun seg oppdatert på det meste av teknologiske nyvinninger, enten det er i jobben som markedssjef hos Sykepleien eller i rollen som styreleder.

– Man må jo følge med i tiden. Her i blokka bruker vi nettet til det meste, fra å styre lys til å se på strømmetjenester.

Både hun og mannen har hjemmekontor hver mandag og fredag, så selv om pandemien er over har de stadig behov for et stødig nett.

– Nå har det vært veldig stabilt. Jeg tror ikke vi har hatt brudd på et år eller to, sier styrelederen.

– Og han i blokka som klaget mest på det gamle nettet, sier det er utrolig bra nå.

  • Martin Bergesen: Tekst
  • Pernille Münster: Foto

Publisert:

Sist endret:

Relaterte artikler