Myk overgang
Runde hjørner og naturlige materialer ble løsningen da Linda og Jan Pedro åpnet opp mellom kjøkkenet og stua.
- Tekst Hanne Aardal
- Foto Pernille Münster
- Styling Kathrine Hovind
– Vi var solgt ved første knirk, sier Linda Firveld (52) og ler.
Hun og samboeren Jan Pedro Tumosok (51) var på en privatvisning i atriumhuset på Ammerud i Oslo da de oppdaget at det første trinnet i kjellertrappa knirket.
– Jan Pedro lyste opp og hvisket: «Her skal vi bo!» forteller Linda og ler igjen.
– Vi skjønte at dette var et hus med sjel. Den knirkete trappa og lyset som strømmet inn gjennom glasstaket i gangen gjorde at vi falt pladask. Vi trengte ikke engang å se resten av huset før vi hadde bestemt oss.
Fin filosofi
Boligen ligger i OBOS-borettslaget Alunsjø, og selv om paret fikk tilslag på budet de la inn, gikk det to uker før de fikk vite at ingen ville benytte seg av forkjøpsretten.
I juni i fjor flyttet de inn i det 169 kvadratmeter store 60-tallshuset. Inspirert av japansk arkitektur er det bygd i L-form med en lukket hage i midten. Samtlige vinduer vender inn mot atriet.
– Jeg liker filosofien bak. Arkitekt Håkon Mjelva ville legge til rette for et trygt og godt liv for familiene som bosatte seg her, og tanken var at familiemedlemmene skulle kunne ha kontakt uansett hvor de befant seg – ute eller inne, forklarer Linda og peker ut i hagen.
Mens stua, kjøkkenet og soverommet ligger på grunnplanet, rommer underetasjen blant annet en tv-stue, et hobbyrom og to gjesterom. Det er bad både oppe og nede, pluss en badstue i kjelleren.
I utgangspunktet hadde ikke paret tenkt å gjøre noe med romløsningen, men etter hvert måtte de erkjenne at de trengte et mer praktisk kjøkken.
– Vi er veldig glad i å lage mat, og kjøkkenet var trangt og mørkt og hadde kun små soner med benkeplass. I tillegg lå vasken på andre siden av en liten gang. Det fungerte ikke så bra, sier Linda.
Les også: 235 atriumhus på Ammerud gir deg landsbyfølelsen i byen →
Japan-inspirert
Det ene tok det andre, og det ble tydelig at de trengte en mer helhetlig stue- og kjøkkenløsning.
– Skulle vi åpne opp kjøkkenet, måtte det henge sammen med stua. Vi ville at det åpne rommet skulle gi en ro. Samtidig var vi opptatt av å ta vare på så mye som mulig av den originale arkitekturen, så vi kunne ikke bare klatte litt maling her og der.
Paret tok kontakt med interiørarkitekt Gina K. Weimoth, som foreslo å rive et par vegger og bygge en stor kjøkkenøy. På kjøkkenets resterende vegger tegnet hun skap fra gulv til tak, samt en arbeidsbenk med vask og komfyr. Over benken anbefalte hun fliser hele veien opp til taket. Og materialvalget? Naturlig eik, glasert porselen og lys kompositt, alt inspirert av japandi – en interiørstil der japansk minimalisme møter skandinavisk funksjonalitet.
– Interiørarkitektens forslag var helt i tråd med det vi ønsket oss, og ikke minst med historien til huset.
– Vi samarbeidet også veldig godt om fargene. Jeg hadde allerede bestemt meg for en grønnfarge jeg ville ha på veggene, så til kjøkkenfrontene fant vi en grågrønn nyanse som passet perfekt til, sier Linda.
Les også: Fikk mer ut av oppussingsbudsjettet med OBOS-rabatt →
Elegant løsning
Det originale panelet i taket og de svarte listene og vinduskarmene ønsket hun og samboeren å beholde. Den utfordringen løste interiørarkitekten ved å legge til enda flere svarte detaljer, som spotlighter og lysbrytere.
Da var det bare én nøtt igjen, og det var gulvet.
– Vi hadde valgt parkett til stua, men på kjøkkenet ville Jan Pedro ha noe som tåler vannsøl, så da ble det vinyl. Interiørarkitekten fulgte opp de runde hjørnene på kjøkkenøya med buede overganger på gulvet – det kunne ikke blitt mer elegant, sier Linda fornøyd.
Hun er sikker på at hun og Jan Pedro har funnet for alltid-hjemmet sitt.
– Ja, jeg føler en veldig ro her. Ingenting er som å sitte med et glass vin og se utover atriet om kvelden, eller å våkne til alle småfuglene som kommer for å få mat om morgenen. Endelig har vi landet.