Basert på funn og erfaringer fra OBOS Living Lab er fellesrom noe de fleste beboere setter pris på i en større eller mindre grad. Ikke bare kan fellesrom skape økt bokvalitet blant beboerne, men som utbygger kan man utnytte de mer utfordrende kvadratmeterne på en mer fornuftig måte.
Hvordan skal man tilrettelegge for, og hvilke ting bør man tenke på, når man skal bygge smarte fellesrom som blir benyttet av beboerne? Her er ni gode grep for å skape gode fellesrom:
1. Dekke daglige behov
Planlegg først for funksjoner som møter daglige behov; rom som gir beboerne tydelig alibi for å oppholde seg i disse rommene. Når rommet har et tydelig bruksområde er det lettere for at naboene kan møtes uten avtale. Dette kan føre til at man skaper bedre bekjentskap med naboene, som igjen øker tilfredsheten til beboerne.
2. Funksjon fremfor størrelse
Rom som løser et konkret behov hos beboerne, er viktigere enn størrelsen på rommene. Det å prosjektere for mindre rom med tydelige funksjoner er altså ikke bare mer lønnsomt, men også å foretrekke hos brukeren.
3. Lokasjon, lokasjon, lokasjon
For at fellesrommene skal ha høyere sannsynlighet for at beboerne skal benytte seg av dem, bør man legge rommet til et bevandret sted. Fellesområder bør være lett tilgjengelige, områdene blir mer brukt dersom de ligger nær, eller i samme etasje som, entreen. Det gir også mulighet til å avskjerme resten av bygget mot eksterne besøkende, noe som skaper større trygghet.
4. Gjestfrihet er veldig ettertraktet
Basert på spørreundersøkelser kommer det frem at gjesteleilighet er noe beboere setter pris på. Muligheten til å ha gjester på besøk uten å ha et eget rom i egen leilighet er veldig verdifullt. Her kan man også være strategisk som arkitekt med å prosjektere for gjesteleiligheter i de mindre attraktive kvadratmeterne i bygget. For eksempel der man forventer dårligere utsikt eller svakere solforhold. Våre undersøkelser viser at for gjesteleiligheter er funksjoner langt viktigere for brukerne enn utsikt og estetikk.
5. Tilpass akustikk og støy
Støyavskjerming er viktig, og et viktig element i utformingen av fellesrom. Både i form av akustikkdemping i rommene og lydisolering mellom rommene. Beboere må ikke oppleve at de skaper støy som er til plage for andre, eller at de selv opplever støy fra andre. Akustikk og inneklimaet bør ikke prosjekteres etter ordinær bolig- eller kontorstandard, selv om rommene skulle fungere som forlengelse av boligen.
6. Enkel booking
Gode bookingløsninger er viktig for å tilrettelegge for god utnyttelse av fellesareal. Å ha mulighet å enkelt kunne booke, avbooke, se hvem som har booket når og om det er åpent eller lukket arrangement er viktig for å gi folk muligheten til å ta det i bruk uten å skape konflikter med naboen. Dersom denne løsningen er digital og kobles sammen med digital låseteknologi vil rommet være enda enklere å bruke for beboerne.
7. Skape bedre trygghet
Låsbare nøkkelsoner med adgangskontroll er viktig. Digital lås så man ikke er avhengig av å måtte huske å låse etter seg eller andre.
8. Modulær soneinndeling
Mulighet til å avskjerme seg fra andre beboere i mindre soner er viktig. Større rom som kan brukes til festlokaler må også kunne avgrenses i mindre soner, slik at terskelen for å ta rommet i bruk er lavere.
9. Hygiene og organisering
Et toalett som er tilknyttet et fellesareal må være dimensjonert for å bli brukt av mange. Tydelige regler for hvem som kan bruke rommet og til hva, hvor ofte, hva det koster og hva av forpliktelser som kommer med bruk av rommet med tanke på renhold etter at rommet har vært brukt.
Du er kanskje også interessert i
Hvordan bygge et godt fellesvaskeri?
2 minutter lesetid
Hvordan bygge et godt fellesvaskeri?
2 minutter lesetid
Fasiten til økt bokvalitet ligger kanskje ikke i leiligheten
10 minutter lesetid
Fasiten til økt bokvalitet ligger kanskje ikke i leiligheten
10 minutter lesetid
Hvordan bør vi bygge gjesteleiligheter i framtiden?
10 minutter lesetid
Hvordan bør vi bygge gjesteleiligheter i framtiden?
10 minutter lesetid