Hopp til innhold

Opptur på Oppsal

Obos’ syv kjøpesentre kan feire en omsetningsoppgang på 4 prosent hittil i år. Størst grunn til jubel er det på Oppsal der man har fått full uttelling for en rekke nye tiltak.

Publisert:
torsdag 17. oktober 2024

Det er Obos-porteføljens minste senter, men med den klart største veksten. Bare se på tallene:

  • Oppsal Senter hadde en omsetningsvekst på 26 prosent i september sammenlignet med samme periode i fjor.
  • For hele tredjekvartal er veksten på 20 prosent sammenlignet med fjoråret.
  • Veksten hittil i år er 14 prosent høyere enn i tilsvarende i 2023.
  • Besøkstallene sier det samme. 13 prosent flere besøk i tredjekvartal og 11 prosent flere i årets ni første måneder.

– Vi har klart å gjøre Oppsal Senter til den naturlige møteplassen for lokalbefolkningen, sier Thor L. Bareksten, direktør for forvaltning i Obos Eiendom.

Nøkkelen til god vekst

OBOS Eiendom har jobbet over tid for å skape en best mulig butikkmiks for senteret. Det er viktig å ha «melk og brød», men senteret må også ha noe gode nisjebutikker, som Pers Sport og Flyttefoten Bruktbutikk.

Senterleder Silje Nordgård Aspen forteller at utviklingen selvsagt skjer i samråd med innbyggerne.

– Det har eksempelvis vært et stort ønske fra lokalbefolkningen om å få på plass en ny grønnsaksbutikk – og det fikk vi på plass i august. God vekst kommer som følge av en rekke nye gode konsepter og optimalisering av eksisterende butikker, sier Aspen.

– Betyr mye

Totalt sett var tredjekvartal på det jevne for hele porteføljen av Obos-kjøpesentre. En samlet omsetning på 3,17 milliarder kroner i årets ni første måneder er snaut 4 prosent bedre enn tilsvarende periode i fjor.

September-tallene viser en nedgang på 1,57 prosent i omsetning, mens besøkstallene er 0,9 prosent lavere. Korrigert for en handledag mindre så peker pilene likevel så vidt oppover.

Det er Manglerud Senter som trekker totalen litt ned. Der er besøkstallene 6 prosent lavere i årets ni første måneder sammenlignet med i fjor, mens omsetningen hittil i år er lik samme periode i fjor. Primært skyldes dette at noen butikker har holdt stengt.

– Våre kjøpesentre betyr mye for vår totale næringsportefølje og den totale økonomien i OBOS.  Det at kundene, og medlemmene, velger oss gjør at vi kan stå sterkere i den krevende markedsituasjonen det nå er på boligmarkedet, sier Thor L. Bareksten.

Relaterte