OBOS vokser, fikk 33 000 nye medlemmer i fjor
OBOS har for første gang passert 600 000 medlemmer – etter rekordvekst. Og det er lønnsomt for medlemmene som i fjor sparte rundt 270 millioner kroner på rabatter.
- Publisert:
- onsdag 12. februar 2025
Tallene for 2024 er klare: OBOS hadde ved årsskiftet 601 000 medlemmer i Norge og drøyt 17 000 i Sverige. Og veksten var størst i Oslo hvor 11 000 fant veien til boligbyggelaget.
Det betyr at det i dag er 252 000 medlemmer i Oslo og 118 000 i Akershus. Men mange meldte seg inn også i andre deler av landet, som i Bergensområdet hvor 2900 tegnet medlemskap i fjor, det tilsvarer en økning på 35 prosent fra året før.
– Mange har hatt noen vanskelige år økonomisk med dyre lån og stigende priser på det meste. Jeg tror dyrtiden vi forhåpentligvis snart er ute av, er noe av grunnen til at bruken av rabattordningene øker. Det skal lønne seg å være medlem, sier Clarisse Aase Ovrum Fossum, medlemsdirektør i OBOS.
Mange fordeler
For mange er forkjøpsretten til over 90 000 boliger en viktig grunn til å være medlem i OBOS. I tillegg kan medlemmene benytte seg av et omfattende medlemsprogram med faste rabatter og fordeler. Tilbudene på byggevarer, ting til hjemmet, reiser, forsikring og banktjenester i OBOS-banken er blant de mest populære.
Mange benytter seg også av medlemsfordelene innen kultur og underholdning. Rabatter på billetter til teaterforestillinger, festivaler og idrettsarrangementer er svært populært blant medlemmene.
Det ble i fjor kjøpt rundt 250 000 billetter med rabatt. De ga en besparelse på 34 millioner kroner.
Sparer store summer
Et eksempel er Den Norske Opera & Ballett hvor rabatten utgjorde 6,7 millioner kroner. Et annet er Slottsfjell-festivalen hvor medlemmene sparte to millioner i døra, og kamper i OBOS-ligaen med nesten 1,3 millioner i rabatter.
Besparelsene i fjor var på til sammen rundt 270 millioner kroner. Og svært mange av medlemmene har for lengst oppdaget at det lønner seg å være med. I en undersøkelse oppgir 62 prosent at de benyttet seg av medlemsfordelene i fjor.
Lojale medlemmer
– Vår viktigste jobb fremover er å gi medlemmene enda mer verdi – både de trofaste og de som vurderer å bli en del av medlemsuniverset. Det er ekstra gledelig at vi i fjor fikk mange nye, unge medlemmer. Nå vil vi bli bedre kjent med dem og utvikle fordeler som også treffer deres behov. OBOS har et tydelig oppdrag: Å tilby medlemsfordeler som er blant de beste i markedet, fordeler du ellers ikke ville fått på egen hånd. Nå skal vi løfte medlemskapet med nye, spennende tilbud som gir mer verdi og større relevans – uansett hvor du er i livet. Målet vårt er enkelt: OBOS-medlemskap skal lønne seg, sier Stine Arildslund, leder for vekst og lojalitet i OBOS.