Hopp til innhold

Kundevekst trekker OBOS-banken opp

OBOS-banken konsern fikk et resultat før skatt på 170 millioner kroner i årets tredje kvartal, drevet av vekst i både privatmarkedet og bedriftsmarkedet. I årets ni første måneder er samlet resultat på 499 millioner kroner.

Publisert:
fredag 25. oktober 2024

OBOS-banken rapporterer sum netto inntekter på 272 millioner kroner (232 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor). Tap på utlån var 0 mill. kroner i kvartalet (6 millioner kroner). Sum utlån i bankkonsernet ved kvartalsslutt var 61,50 milliarder kroner (55,73 milliarder kroner).

Veksten drives blant annet av sterk utvikling i privatmarkedet med en utlånsvekst hittil i år på 7,2 prosent og en innskuddsvekst på 12,7 prosent.

Hittil i år er kundeveksten på personmarked 12,5 prosent, mens økningen i hovedbankkunder er enda sterkere.

– OBOS-banken er blitt et godt og foretrukket valg blant OBOS’ medlemmer. Det er blitt tydeliggjort til gangs ved den solide kundetilstrømmingen til OBOS-banken både ved Sbankens overgang til DNB og nå ved Danske Banks kommende exit, sier adm. direktør Øistein Gamst Sandlie.

Årets ni første måneder viser en samlet omsetning på 806 millioner og et resultat før skatt på 499 millioner kroner. Det er på nivå med bankens tall for hele 2023.

Banken har også 0 kroner i tap i år.

Avsluttet med stil

1. november trer Øistein Gamst Sandlie ut av OBOS-banken, og inn som konserndirektør i Divisjon for forvaltning og rådgivning i OBOS. Finansdirektør Tore Weldingh overtar som banksjef.

– Vi er blitt en av landets største heldigitale banker – og et fullgodt alternativ for veldig mange bankkunder. Vi sa vi skulle være en utfordrerbank, og det er jeg skikkelig stolt av å ha fått til – sammen med et fantastisk og høykompetent lag her i banken, sier Sandlie.

Sammen med nøkkelen til sjefskontoret overleverer Sandlie en rentenetto i prosent av gjennomsnittlig forretningskapital på 1,32 prosent, mot 1,26 i samme periode i fjor og en kostnadsprosent justert for verdiendringer på 38,4 prosent i kvartalet, ned fra 40,9. Nedgangen i kostnadsprosenten skyldes at inntektene har økt prosentvis mer enn kostnadene, til tross for en økning i kostnadsnivået.

Relaterte

Tregt tredje kvartal for OBOS

I en tid der boligutviklingen merker konsekvensene av et svakt boligmarked og økte kostnader, viser OBOS’ diversifiserte portefølje sin styrke. Boligbyggingen i Norge er nå på sitt laveste siden rett etter andre verdenskrig.

Opptur på Oppsal

Obos’ syv kjøpesentre kan feire en omsetningsoppgang på 4 prosent hittil i år. Størst grunn til jubel er det på Oppsal der man har fått full uttelling for en rekke nye tiltak.