Hopp til innhold

Hjelp til internett

Her får du hjelp til feilsøking av internett, veiledninger og bruksanvisninger. Ta kontakt med oss hvis du ikke finner ut av det du trenger.

Skriv til kundeservice

Ofte stilte spørsmål om internett

Pass på at signalet fra ruteren din ikke stoppes av gjenstander og vegger. Ruteren bør plasseres sentralt og åpent i rommet for maksimalt signal. Som en huskeregel kan du tenke at det bør være mulig for deg å se den fra der du ønsker å sitte.

Om du har en stor leilighet, betongvegger eller mange enheter du ønsker å koble på trådløst nett, kan det være nødvendig med et ekstra kablet punkt for å få et godt signal overalt.

Vi anbefaler at du bruker en kablet tilkobling der det er mulig: inn i TV, TV-dekoder, spillkonsoller, stasjonær datamaskin og liknende. Dette gir en mer stabil tilkobling og en raskere forbindelse.

Du vil oppleve at hastigheten er lavere over WiFi enn over kablet internett.

1. Ta en omstart

Prøv å ta en omstart av tilkoblede enheter som den trådløse ruteren og av fibermodemet. Det enkleste er å slå av fibermodemet ved å trekke ut strømmen.

Dette anbefaler vi også at du gjør en gang i blant. Sjekk gjerne at alle kabler sitter i som de skal.

2. Dobbeltsjekk lamper

Dobbeltsjekk også at alle lampene på modemet og din trådløse ruter lyser som de skal. Sjekk at de to ytterste lampene, enten til venstre eller høyre, lyser grønt. Den ytterste viser at det er strøm i modemet, og den ved siden av viser at modemet er koblet til internett. Statuslampen for internett er ofte markert WAN eller har en globe som ikon.

LAN-lampene kan ofte blinke for å indikere at det går trafikk, men også at det finnes en tilkobling i LAN-porten på modemet. Dette er helt normalt og viser bare at modemet jobber.

Hvis en av LAN-lampene lyser oransje så betyr ikke det at noe er feil, men at den tilkoblede enheten har en maks hastighet på 100 mbit/s.

Er det ingen lamper som lyser kan det være problemer med strømforsyningen til modemet. Ta kontakt med oss hvis alt er mørkt.

3. Sjekk internettlinjen

Lyser lampene som de skal, men du kommer deg ikke på WiFi? Da kan du prøve å koble deg til en laptop med kabel direkte fra modemet og inn i laptop-en.

Fungerer dette er det ikke noe feil med internettlinjen din, men feil med den trådløse oppkoblingen.

Hvis internettlinjen fremdeles ikke fungerer, og det ikke er noen gjeldende driftsmeldinger, ta kontakt med oss for hjelp.

Hvis du opplever at det trådløse nettet er tregt, kan du sjekke:

  • Avstand og blokkeringer mellom datamaskin og ruter
  • Forstyrrelser fra andre trådløse nett på samme frekvens og kanal
  • Elektronisk og trådløst utstyr koblet på nettverket
  • Hardware i datamaskinen
  • VPN kan gjøre det trådløse nettverket tregere

Tjenester som Speedtest lar deg teste hastigheten på nettet ditt.

Råd før du starter:

  • Koble PC-en din til internett med ethernet-kabel.
  • Lukk andre faner og programmer enn testsiden.
  • Vær koblet til strøm.
  • Koble fra andre enheter.
  • Test mot forskjellige servere og flere ganger.
  • Koble fra VPN.

OBS! Om du tester trådløst, pass på at du står så nærme ruteren som mulig.

Om du måler over WiFi, må du huske at hastigheten du måler trådløst ikke vil være den samme som du måler via kabel direkte i modemet ditt.

Husk også at det kan ligge begrensninger i enheten din, ruteren din eller andres nettbruk som kan påvirke resultatet.

I dag jobber mange på hjemmekontor. Da er det også mange som er koblet til et jobbnettverk med VPN. Dette kan påvirke hastigheten på det trådløse nettet. For å se om det er dette som er grunnen til lavere hastighet, kan du forsøke å logge av VPN og sjekke hastigheten uten VPN for å sammenligne.

Om du bruker VPN i forbindelse med hjemmekontor, vil normalt sett en VPN påvirke hastigheten din. Dette betyr at så lenge du har VPN aktivert på PC-en din, vil du kunne oppleve lavere hastighet.

Hvis VPN-tilkoblingen gir tregere nett, anbefaler vi at du kobler deg til nett via kabel om det er mulig.

Har du problemer med trådløst nett bør du først prøve å ta en omstart av tilkoblede enheter, som den trådløse ruteren og fibermodemet, for å se om det hjelper. Det enkleste måten er å trekke ut stikkontakten. Sjekk gjerne at alle kabler sitter i som de skal og at alle lampene på både modem og ruter lyser som de pleier.

Du kan endre passord eller navn på det trådløse nettverket ditt. I mange tilfeller kan du bruke appen til ruteren (se om det står «Asus» eller «Netgear» på ruteren din og søk på det i appstore eller Google Play).

Du kan også bruke standard ruterinnlogging fra nettleseren din. Det gjør du ved å skrive inn 192.168.1.1 i adresselinjen og endre derfra. Standard brukernavn og passord er enten «admin» eller «user».

Bruksanvisninger for rutere og modemer

  • Foto av Eero 6-ruteren.

    Hvis du har eero-ruter, finner du brukerveiledning til ruteren din her.

  • Foto av modemet Heimgard Elite HX40ME.

    Hvis du har Heimgard Elite HX40-ruter, finner du brukerveiledning til ruteren din her.

  • Foto av ruteren EG400.

    Hvis du har EG400-ruter, finner du brukerveiledning til ruteren din her.

  • Foto av fibermodemet XG6846.

    Hvis du har XG6846-fibermodem, finner du brukerveiledning til ruteren din her.

  • Foto av fibermodemet DRG700.

    Hvis du har DRG700-fibermodem eller en annen DRG7xx-modell, finner du brukerveiledning til fibermodemet ditt her.

  • Foto av modemet FiberTwist.

    Hvis du har FiberTwist-modem, finner du brukerveiledning til modemet ditt her.

Kontakt oss i OBOS Nett

Telefon kundeservice: 21 01 61 50
E-post kundeservice: obosnett@obos.no
Salgsavdelingen: salg.obosnett@obos.no

Åpningstider
Mandag–fredag: 08.00–20.00
Lørdag: 10.00–14.00

Åpningstider i jula
23. desember: 09.00–17.00
24. desember: 10.00–14.00
25.–26. desember: 10.00–14.00 (kun e-post eller chat)
27. desember: 09.00–17.00
28. desember: 10.00–14.00
30. desember: 09.00–17.00
31. desember: 10.00–14.00
1. januar: Stengt

Besøksadresse
Freserveien 1
0195 Oslo