1. Ta en omstart Prøv å ta en omstart av tilkoblede enheter som den trådløse ruteren og av fibermodemet først, for å se om det hjelper. Det enkleste er å slå av fibermodemet ved å trekke ut strømmen.
Dette anbefaler vi også at man gjør en gang i blant. Sjekk gjerne at alle kabler sitter i som de skal.
2. Dobbeltsjekk lamper Dobbeltsjekk også at alle lampene på modemet og din trådløse ruter lyser som de skal. Sjekk at de to ytterste lampene, enten til venstre eller høyre, lyser grønt. Den ytterste viser at det er strøm i modemet, og den ved siden av viser at modemet er koblet til internett. Status lampen for internett er ofte markert WAN eller har en globe som ikon.
LAN-lampene kan ofte blinke for å indikere at det går trafikk, men også at det finnes en tilkobling i LAN-porten på modemet. Dette er helt normalt og viser bare at modemet jobber.
Hvis en av LAN-lampene lyser oransje så betyr ikke det at noe er feil, men at den tilkoblede enheten har en maks hastighet på 100 mbit/s.
Er det ingen lamper som lyser kan det hende det er problemer med strømforsyningen til modemet. Ta kontakt med oss hvis alt er mørkt.
3. Sjekk internettlinjen Lyser lampene som de skal, men du kommer deg ikke på Wi-Fi? Da kan du prøve å koble deg til en laptop med kabel direkte fra modemet og inn i laptop.
Fungerer dette, er det ikke noe feil med internettlinjen din, men den trådløse oppkoblingen som ikke fungerer som den skal.
Om internettlinjen ikke fungerer, og det ikke er noen gjeldende driftsmeldinger, ta kontakt med oss for hjelp!
Sjekk knappen
Om du har en EG400-ruter (avbildet), kan du sjekke at Wi-Fi-lampa, knappen under globusen, lyser blått. Denne knappen har en trykksensor som noen ganger slår ut og skrur av Wi-Fi.
Dersom du oppdager at knappen ikke lyser, kan du holde fingeren din på sensoren i et par sekunder til den begynner å blinke grønt og går over til et blått, stødig lys.