Hopp til innhold

Om OBOS-banken

OBOS-banken er 100 % eid av OBOS. Alt overskudd vi skaper, går tilbake til OBOS. Vi har både privatkunder, borettslag og sameier over hele landet som kunder.

Raske fakta om OBOS-banken

  • Medlem av bankens sikringsfond. Alle innskudd er garantert med inntil 2 millioner kroner.
  • Organisasjonsnummeret vårt er: 911 986 884
  • SWIFT er DNBANOKKXXX. IBAN-nummeret finner du på kontoutskriften din.
  • Vi er den 11. største norske banken, med en forvaltningskapital på rundt 71 milliarder kroner ved utgangen av september 2024.
  • Vi er omtrent 90 ansatte.
  • Vi har over 80 000 privatkunder.
  • Tore Weldingh er administrerende direktør.

OBOS har helt siden selskapet ble etablert i 1929 tilbudt sparing til medlemmene. Det mange kanskje ikke er klar over, er at finansiering av boliger stod nesten like sentralt som selve utbyggingen. På den tiden var sparelaget en helt essensiell faktor i boligsamvirket. Arbeiderklassen fikk ikke lån i vanlige banker frem til Husbanken kom på banen.

OBOS-banken ble etablert i november 2013, og nå skjer all spare- og lånevirksomhet gjennom oss.

Slik arbeider vi med sikkerhet og antihvitvasking

Alle banker er pålagt å forhindre hvitvasking av penger. Vi er derfor nødt til å kjenne kundene våre, og det er en av årsakene til at vi spør om hva du skal bruke kontoen til når du registrerer deg som kunde.

Vi passer også på at privatkontoer kun blir brukt til private formål. Dette gjør vi for å avdekke svindel, hvitvasking og terrorfinansiering. Arbeidet med å forhindre antihvitvasking er godt forankret i vår styringsdokumentasjon.

Se Policydokument for antihvitvasking (PDF)

Les mer om hvordan vi jobber med antihvitvasking og sikkerhet

Fotografi av familie som steller uteplassen

Bærekraft og samfunnsansvar

Samfunnsengasjement og bærekraftig utvikling står sentralt i OBOS-banken.

Portrett av mann i dress som smiler

Investor Relations

Finansiell informasjon om OBOS-banken og OBOS Boligkreditt.

Dame sitter ved spisebordet med PC og smiler mot kamera.

Våre vilkår

Her finner du personvern og generelle vilkår for bruk av nettsiden.

Illustrasjon av to smilende snakkebobbler

Ønsker du å snakke med oss?

Om du ikke fant svaret på det du trengte under Spørsmål og svar hjelper vi deg gjerne på telefon.

Åpningstider på telefon

Mandag til fredag: 09.00 - 15.00

Lørdag og søndag: Stengt

Utenfor åpningstid

På telefon hjelper vi deg utenfor åpningstid med innlogging i nettbank, kodebrikke, kort og utenlandsbetaling.

Sperring av bankkort og hjelp til innlogging

Du kan sperre bankkortet på telefon, i nettbank eller mobilbank. Har du problemer med BankID eller innlogging er det best om du ringer oss.

Om du er kunde i OBOS-banken kan du sende oss en melding direkte i nettbanken. Meldinger sendt i nettbanken behandles innenfor våre åpningstider. Om din henvendelse haster anbefaler vi deg å kontakte oss på telefon.