Hopp til innhold
Økonomi
  1. Forside
  2. Temasider
  3. Økonomi
  4. Slik avslører du svindel

Slik avslører du svindel

Et av våre viktigste oppdrag som bank er å sørge for at pengene dine er trygge hos oss.

To personer holder hver sin smarttelefon

OBOS-banken jobber for å ligge i forkant av nye svindelmetoder. Det er et kontinuerlig arbeid, der vi blant annet bruker ny teknologi til å identifisere avvik i transaksjoner og bruksmønster. Likevel kan vi aldri helgardere oss mot bløff og bedrag, fordi denne nye teknologien også gir bedragerne et fortrinn.

Teknologi og tillit

Vi er heldig som lever i et samfunn der vi nyter høy tillit til hverandre. Samtidig kan den samme tiltroen vi har til hverandre, gjøre oss sårbare for dem som ønsker å utnytte dette til egen vinning. Mye av kommunikasjonen i dag foregår via telefon eller internett, og det kreves stadig mer av oss for å avsløre om den som tar kontakt faktisk er den de utgir seg for å være.

En metode som benyttes i stor skala av profesjonaliserte svindlerligaer er telefonsvindel. Her benytter svindlerne seg av såkalt «mobilkapring», der de kamuflerer sitt egentlige telefonnummer ved hjelp av programvare. Når du mottar anropet kan det være OBOS-banken sitt telefonnummer som lyser på skjermen, selv om anropet kommer fra noen helt andre.

Besvarer du anropet starter gjerne samtalen med at den i andre enden forteller at noe uvanlig har skjedd og at de tar kontakt for å hjelpe deg med å løse problemet. «Problemet» kan være alt fra at et lån skal være tatt opp i ditt navn, til at det er oppdaget mistenkelige transaksjoner på kontoen din. For å løse «problemet» blir du bedt om å oppgi sensitive personopplysninger eller utføre bestemte handlinger, som å logge inn i nettbanken, overføre en sum penger, eller bekrefte noe annet med BankID.

Du kan også bli kontaktet av svindlere via tekstmelding eller e-post. I meldingen kan du bli oppfordret til å verifisere eller oppdatere opplysninger ved å klikke på en vedlagt lenke, som fører til en falsk nettside der du blir bedt om å oppgi sensitiv informasjon. Informasjonen du oppgir kan i verste fall misbrukes til identitetstyveri eller til å oppnå tilgang til bankkortet ditt eller nettbanken din.

Lær mer om hvordan du kan forsvare deg mot svindel

Stopp, tenk, og sjekk!

Ligaene som driver svindel i stor skala, er profesjonelle og raffinerer metodene sine i takt med at ny teknologi gjør dette mulig. Selv om metodene blir stadig mer utspekulerte, er svindlerne fortsatt avhengig av å vinne tilliten din. Og nettopp dette kan vi utnytte til vår fordel når vi skal syne bløffen.

Når du mottar en henvendelse fra en tilsynelatende troverdig mottaker, bør du spørre deg om du har forventet å bli kontaktet. Deretter bør du, med et kritisk blikk, undersøke hva det er du blir bedt om å gjøre.

OBOS-banken vil aldri be deg om å oppgi personopplysninger eller annen sensitiv informasjon i en e-post. Har du mottatt en henvendelse du synes ser mistenkelig ut bør du kontakte oss direkte og få bekreftet at henvendelsen er reell.

Skulle du motta en henvendelse du ikke forventer er det viktig å stoppe opp, lytte til magefølelsen, og ta en ekstra sjekk.

    Publisert:

    Sist endret:

    Relaterte artikler