Fire naboer som snakker utenfor hjemmene sine.

Slik treffer du riktig boligkjøper

Hvordan kan du sikre at boligen din skiller seg ut i mengden? Størrelse, pris og beliggenhet har mye å si, men det er flere grep du kan ta for å øke salgssummen.

Lite interesse og lavere salgssum er et par av konsekvensene du kan oppleve om du ikke markedsfører boligen din riktig. Nøkkelen til et godt boligsalg er derfor god planlegging og treffsikker markedsføring, forteller eiendomsmegler Henry Ryberg Pedersen.

Få god eksponering og bli sett

– Å markedsføre boligen din riktig er en veldig viktig del av boligsalget. Gjennom markedsføringen bør annonsen for boligen din få god eksponering og bli sett. Jo flere som ser boligen, jo flere blir interessert og kommer på visning. Som igjen kan bety flere budgivere og potensielt høyere salgssum.

Markedsføring bør allikevel ikke bare handle om å være synlig, men bør også sørge for at de som ser boligen er i riktig målgruppe.

– Markedsføringen som OBOS Eiendomsmeglere tilbyr skal være den mest treffsikre på markedet. For oss er det viktigste at det er de rette personene som ser boligannonsen din og ikke nødvendigvis flest mulig.

 

 

Treffer rett person – til rett tid og sted

– Vi vet hvem som ser etter boliger og hvor. Og basert på dette bygger vi de beste målgruppene for markedsføringen av boligen din, forteller Pedersen.

Med data fra 500.000 OBOS-medlemmer, et samarbeid med Prognosesenteret og brukerdata fra Finn.no, har OBOS Eiendomsmeglere en unik innsikt i markedet og sørger for å treffe rett person til rett tid og sted:

– Er det noen potensielle kjøpere vil boligannonsen dukke opp i de digitale kanalene kjøperne faktisk bruker. Slik sikrer vi at den rette personen får med seg at boligen din er til salgs.

Les 5 gode grunner for å velge OBOS Eiendomsmeglere

Effekt for hver krone

Med en skreddersydd markedspakke som treffer den riktige målgruppen, får du mer for pengene du investerer i boligsalget.

– Vi har et godt samarbeid med flere dyktige leverandører av boligfoto, som alltid leverer et godt resultat. Bildene er jo det første en potensiell boligkjøper ser, så det er avgjørende at de er gode. Dette er selvfølgelig inkludert i vår standard markedspakke, sier Pedersen.

Når du skal selge boligen din anbefaler Pedersen å se på markedsføringen som en investering framfor en kostnad:

– Det er viktig for oss at vi forvalter pengene dine på best mulig måte. Hver krone som brukes på markedsføring av boligen din skal treffe en potensiell kjøper.

 

Mann som maler leiligheten sin før han skal selge boligen.

 

Dette kan du gjøre selv

Å selge en bolig krever mye kunnskap og det er derfor lurt å få hjelp av en eiendomsmegler til dette, men det er noen grep du kan gjøre selv for å hjelpe salget.

– Selger kan enkelt dele boligannonsen sin med familie, venner og bekjente som igjen kan dele annonsen videre. Dette er en effektiv og enkel måte å spre budskapet om at boligen din er til salgs uten at det koster noe ekstra.

Du kan også gjøre enkle grep for å løfte førsteinntrykket av boligen din, slik som å male et enkelt malestrøk, bytte slitte lister og fjerne personlige gjenstander.

Les hvordan du gjør boligen klar til visning →

Illustrasjon av en blokk i grønnfarge.

Finn ut hva boligen din er verdt

Det er enkelt å sjekke hva boligen din er verdt hos OBOS Eiendomsmeglere – og ikke minst uforpliktende og gratis. Våre erfarne og lokalkjente meglere vet hva kjøpere er på jakt etter, og kan gi deg en realistisk verdivurdering av boligen din.