Mortensrudgrenda velforening
Vi i OBOS OpenNet ønsker dere velkommen til oss! Her finner dere litt foreløpig informasjon om internett og TV-tjenester, samt installasjonsprosess. Ta kontakt om det er noen spørsmål!
Hva skjer fremover?
Oppdatert 05.10.2023
Installasjonsplanen er nå klar og kan leses her (PDF).
Dersom installasjonstidspunkt ikke passer, hør gjerne med en nabo, venner eller familie om de kan låse oss inn og være tilstede under installasjonen.
Stedfortreder må kunne besvare eventuelle spørsmål som skulle trenge avklaring underveis i installasjonen.
Hvis dette ikke er mulig må du ta kontakt med vår installatør Fibber AS snarest mulig og minst 2 virkedager før oppsatt tidspunkt, for å finne en
løsning.
- Kontakt Fibber AS:
- Telefon: 21 68 38 00 (Telefontid fra 08.00-16.00)
- E-post: ks@fibber.no
Les viktig informasjon rundt trådløst nett under.
Vi minner om at TV nå blir valgfritt, les mer om TV og bestilling under "Hva er inkludert?"
Om det er noen spørsmål ta kontakt med vårt kundesenter på telefon: 21 01 61 50
Valg av løsning for trådløst nett i den enkelte boenhet:
I samråd med styret har vi valgt at alle skal ha eero Secure som tilleggsfunksjonalitet i ruterne sine. eero Secure inkluderer blant annet mulighet for en mesh-løsning (flere rutere i boligen for bedre trådløs dekning og signal) og gir vårt kundesenter bedre verktøy for å hjelpe og følge opp brukere. eero Secure med mulighet for mesh har en lisenskostnad som medfører en leiepris på kr. 39,-/mnd for én ekstra ruter, og kr. 59,- for tre rutere satt opp i mesh. Etablering dekkes av OBOS OpenNet, og månedspris dekkes av beboer selv. Dersom du har en velfungerende mesh-løsning fra før kan du fortsette å bruke den kostnadsfritt. Ekstra rutere kan bestilles ved å ringe Obos OpenNet kundeservice på telefonnummer: 21016150, her kan du også få hjelp til å sette opp mesh-løsningen.
Dere kan finne mer informasjon om ruteren og eero Secure på våre nettsiderHva er inkludert i den nye avtalen?
Internett:
Alle leiligheter vil få en hastighet opp mot 1000/1000 Mbit/s kablet fra fibermodemet.
Trådløs ruter:
Det blir delt ut en ny trådløs ruter. Den nye routeren kobles opp av installatøren.
- Om du ønsker bruksanvisning (PDF) til din nye ruter kan den leses her, og det ligger mer informasjon om enkel nedlastning m.m. her.
Har du egen trådløs ruter/mesh-system kan du selvsagt velge å bruke dette. Det vil og bli mulighet for å bestille ekstra trådløs ruter mot et tillegg på Min Side.
TV:
TV blir nå valgfritt for hver husstand, og valgt TV-pakke og dekoder dekkes av den enkelte beboer direkte.
For deg som bestiller TV-boks blir den sendt direkte til deg i posten. Om du har behov for hjelp og har mottatt TV-boks i forkant av installasjon kan installatør være behjelpelig med å koble opp TV-dekoder under installasjon.
Du kan og ta kontakt med vårt kundesenter for hjelp og støtte rundt TV.
TV
Les mer om de forskjellige TV-tilbudene.
Allente
Allente, tidligere Viasat og Canal Digital, tilbyr tre pakker "Stream Basic", "Stream Standard", og "Stream Premium" som alle kommer med både TV-dekoder og streamingmuligheter.
RiksTV
RiksTV har fire forskjellige pakker, «FleksiPakken», «StrømmePakken», «SportsPakken» og «RiksPakken». Med RiksTV kan du se TV via klassisk TV-boks eller via app på Chromecast, Android strømmeboks eller Apple TV.
Strim
Strim er for de som er glad i strømming og er tilgjengelig via app på mobil, nettbrett, tv og datamaskin. Få Strim på TV'en din med Chromecast, Android TV eller Apple TV. Få oversikt over pakkene og bestill på Min Side.
"Jeg leier ut boligen min, hva må jeg gjøre?"
Som eier av en husstand er du ansvarlig for at leietaker får nødvendig informasjon. Registrer gjerne leietaker i våre systemer gjennom å kontakte vår kundeservice.
Ta kontakt.Fibermodem
Det installeres nytt fibermodem i hver leilighet. Fibermodemet settes der TV-uttaket er i dag, om du ønsker annen plassering kan dette avtales ved installasjon.
Eero 6
Eero 6 er et mesh-WiFi-system som bruker WiFi 6-teknologi for å tilby raskere og mer effektiv internettdekning i hjemmet. Det består av flere enheter som samarbeider for å eliminere "døde soner" og sikre jevn dekning.
Ekstra nettverksuttak
Vi anbefaler at du bruker en kablet tilkobling hvor dette er mulig: inn i TV, TV-dekoder, spillkonsoller, stasjonær PC og liknende. Dette gir en mer stabil tilkobling og en raskere forbindelse. Ønsker du ekstra nettverksuttak i andre rom eller mellom flere rutere så kan dette bestilles direkte hos vårt kundesenter på telefon 21 01 61 50. Det avtales så nytt tidspunkt for ekstra installasjonen.
Vanlige spørsmål og svar
Når kommer dere til meg?
Installasjonsplan kommer i god tid, og vil publiseres her.
Det vil og sendes ut en SMS med informasjon når installasjonsplanen er klar.
Det må være noen hjemme under installasjonen.
Hvor lang tid tar installasjonen?
Det settes som standard av 1-2 timer pr boenhet, men vi vil vite mer om det når det nærmer seg installasjon.
Hvor plasseres fibermodem?
Det vanlige er å plassere fibermodemet ved et sentralt punkt i leiligheten, gjerne der man har TV fra før.
Jeg har hjemmekontor, vil jeg miste Internett under installasjonen?
Nærmere informasjon om installasjon og overgang til nytt nett kommer.
Hvordan best utnytte den høye internetthastigheten?
For å utnytte 1000/1000 Mbit/s anbefaler vi at du bruker en kablet tilkobling hvor dette er mulig: inn i TV, TV-dekoder, spillkonsoller og stasjonær PC og liknende. Dette gir en mer stabil tilkobling og en raskere forbindelse.
Må jeg bestille TV?
Nei, hos oss er dette selvsagt helt valgfritt!
Du velger selv om du ønsker å velge et TV-tilbud, eller om du kun vil ha internett.
Jeg trenger hjelp til å bestille TV!
Om du trenger hjelp kan du kontakte oss på telefon: 21 01 61 50 så kan vi hjelpe deg synliggjøre forskjellene på de forskjellige leverandørene og deres pakker.
Tenk gjerne gjennom hvilke kanaler du ønsker, og hvilke behov du har før du ringer.
Jeg leier ut leiligheten min, hva må jeg gjøre?
Dersom du selv ikke bor i leiligheten må du registrere leietaker hos oss så de får all nødvendig informasjon vi deler.
Noe du lurer på? Kontakt vårt kundesenter:
Om du har noen spørsmål er vi tilgjengelig på chat, e-post, telefon og via vårt kontaktskjema! Telefon: 21 01 61 50 E-post: obosnett@obos.no
Kontakt oss!