7 gode råd til deg som skal flytte
Å være på flyttefot kan være spennende, men også tidkrevende. Se våre beste råd for å gjøre prosessen litt enklere.
Hva er egentlig en flyttemelding og er det lurt å ta flyttevasken selv? Disse spørsmålene dukker ofte opp under flytteprosessen, og det kan være vanskelig å huske på alt du må gjøre.
Se hvordan du kan gjøre flyttingen enklere:
1. Bestill flyttebyrå eller flyttebil tidlig
Skal du låne en tilhenger fra familie, leie flyttebil eller bruke flyttebyrå? Det kan være lurt å bestemme seg for dette så tidlig som mulig – da kan du spare både tid og penger.
Hvis du vurderer flyttebyrå, bør du sammenligne både pris og erfaring hos flere flyttebyråer. Husk også at du kan bestille enkelttjenester fra flyttebyråene, for eksempel flytting av store møbler eller pakking av eiendeler.
Når du har valgt flyttebyrå, er det lurt å
- be om en fastpris
- ikke akseptere betaling på forskudd
- få alt skriftlig
- be om ordrebekreftelser med dato
- lage en god flytteplan i god tid før selve dagen
- sørge for at flytteforsikring er inkludert
Å leie flyttebil eller tilhenger er et billigere alternativ. Bensinstasjoner tilbyr ofte utleie av tilhengere, og flyttebil kan du enkelt leie gjennom et flyttebyrå eller andre bilutleiere. Det er lurt å ha innboforsikring, slik at alle tingene dine er forsikret under flyttingen og i ditt nye hjem.
Sjekk ut innboforsikring Ekstra hos Tryg →
2. Sjekk om du har krav på flyttedag
En flyttedag, en fridag fra jobb, kan komme godt med. Du har ikke alltid krav på en flyttedag med lønn, men arbeidsgiveren din kan ha en egen avtale om det. Sjekk kontrakten din eller snakk med lederen din.
3. Planlegg flyttevasken
Uansett om du flytter fra en leilighet du har leid eller om du har solgt den gamle boligen din, må boligen vaskes. Du kan enten vaske den selv eller bruke et rengjøringsbyrå. Et byrå gjør dette ofte og kjenner godt til hva som må gjøres. Hvis du selger boligen, kan du spørre den nye eieren om noen rom skal renoveres og dermed ikke må vaskes like nøye.
Husk å se over boligen med huseier eller kjøper, og få en bekreftelse på at flyttevasken er godkjent. Hvis det ikke er rent nok, kan du risikere å få regningen for en ekstra vask, også om du har brukt et profesjonelt vaskebyrå.
Sjekkliste for flyttevasken
- Tenk på flyttevasken som en ekstra nøye og grundig vask.
- Vaske alle gulvflater.
- Tørrmopp alle veggflater og tak. På kjøkkenet og rundt ildsteder må du kanskje bruke en våtmopp. Sjekk at malingen tåler å bli vasket først.
- Vask vinduer og speil.
- Vask eventuelle møbler som er avtalt å stå igjen, både innvendig og utvendig.
- Vask i og rundt dusj og badekar, rengjør sluk og avløp. Husk også lister på dusjkabinett.
- Vask ovnen skikkelig.
- Husk små flater du kanskje ikke vasker til vanlig, slik som lister, lysbrytere og håndtak.
4. Kjøp nye møbler i god tid
Du har kanskje lyst på nye møbler til den nye boligen din? Du må ofte vente i seks–åtte uker for å få levert en ny sofa, seng eller spisestue. Så planlegg nye kjøp i god tid.
Som OBOS-medlem får du rabatt på en rekke interiørbutikker →
5. Pakk smart og rydd underveis
Under flyttingen har du en gyllen mulighet til å få oversikt over hva du eier og selge eller gi bort ting du ikke trenger.
Pakk det du ønsker å beholde i flytteesker. Du kan kjøpe flytteesker eller få tak i brukte esker på finn eller hos matbutikken på hjørnet. Et flyttebyrå kan hjelpe deg med esker i forskjellige størrelser og tilpasset innpakking av madrasser, hengende garderobe og lignende.
Så er det lurt å merke eskene godt. Bruk kraftige tusjer, gjerne i ulike farger for hvert rom, til å beskrive innholdet. Skriv stikkord både på toppen og på siden, så det blir enklere å pakke ut og å finne ting underveis. Bruk gjerne en kraftig tape som kan skrives på til å merke kofferter og poser.
Blir valget om å beholde eller gi bort vanskelig, eller om du trenger ekstra lagringsplass, kan du bruke lageroppbevaring for en kortere eller lengre periode. Som OBOS-medlem får du 15 prosent rabatt på alle produkter og tjenester hos Wanda. Uansett om du skal selge eller lagre noe, henter og leverer Wanda hjem til deg.
Har du kjøpt ny bolig fra OBOS, får du ekstra gode tilbud hos Wanda, nemlig 30 prosent rabatt på lagring og 15 gratis flytteesker på døren.
6. Sørg for at TV og internett er på plass
Før du flytter kan det være lurt å bestille TV og internett til den nye boligen, så det er klart til du flytter inn. Når du flytter inn i en ny OBOS-bolig, vil du få en melding med bestillingsinformasjon. Du kan også bestille TV og internett gjennom Vibbo.
Les hvordan du setter opp OBOS OpenNet →
7. Meld flytting
Posten skal fram! Husk at du bør melde flytting til folkeregisteret og Posten innen åtte dager etter at du har flyttet. Straks du har flyttet inn, husk å merke den nye postkassen din med navn.
Lykke til med flyttingen – snart sitter du i sofaen din i den nye boligen!
Få litt inspirasjon til den nye boligen din
Oppgradering med OBOS-rabatt
Anne-Stine Bae ville ha et kjøkken som speilet personligheten hennes i den nye leiligheten. Da kom OBOS-rabatten hos Flügger godt med.
Hjemmekoselig på Vollebekk
Hvordan få det lunt og koselig i en helt ny bolig? I visningsleiligheten på Vollebekk er det interiørinspirasjon å hente.
Fra hvite vegger til fargefest
KOI Fargestudio skapt en helt spesiell og fargerik leilighet til inspirasjon i Frysjaparken. Det er mange muligheter i nøytrale vegger.
Bli OBOS-medlem i dag
En ting som må være på plass før du flytter inn i et OBOS-borettslag er et OBOS-medlemskap. Du trenger bare å melde deg inn før overtakelse, selve medlemskapet ditt blir betalt gjennom felleskostnadene til borettslaget.