Et sømløst salg
Hanne Rammen ante ikke hva hun gikk til da hun skulle selge boligen sin. Med litt god meglerhjelp viste det seg å være mye enklere enn fryktet.
- Tekst Eilert Fredlund Bjander
- Foto Hampus Lundgren
Sjokket satt i et par dager før det slapp, og Hanne Rammen kunne konstatere at hun hadde solgt sin første bolig.
Etter tre og et halvt år som samboer med søstera, var tiden inne for å ta steget videre. Vekk fra leiligheten på Rosenhoff i Oslo og ut til Nesodden sammen med kjæresten.
– Vi ble litt overvelda etter salget. Selve prosessen gikk så fort, etter første visningsrunde kom budet og da var leiligheten plutselig ikke vår lenger, forteller Hanne.
Hun er likevel glad det hele gikk så fort som det gjorde. Det er ikke bare-bare å selge en bolig, og søstrene Rammen håpte de skulle rekke det før påskeferien rev ivrige kjøpere vekk fra FINN-annonsen.
De landet på OBOS Eiendomsmeglere som ledsager gjennom deres første boligsalg, og sammen klarte de å selge leiligheten på Rosenhoff etter første visning.
– Til det må jeg rette en stor takk til megleren. Han gjorde prosessen rask og oversiktlig, vi hang med hele veien selv om vi aldri hadde solgt før, utdyper Hanne.
Les mer om hvorfor du bør velge OBOS Eiendomsmeglere →
Viktig veiledning fra megleren
Leiligheten på drøye 60 kvadratmeter ligger i Trondheimsveien, Norges lengste vei, noen gode steinkast ovenfor Carl Berners plass.
Hanne har bodd i området i hele ti år. Da det ble klart at hun skulle flytte, var det derfor viktig for henne å få inn et meglerhus som kjente Rosenhoff og området rundt. Noen som vet hvorfor det er et så bra sted å bo.
– Vi bor i et OBOS-bygg, og de er det masse av i området her. Som et resultat har OBOS god kjennskap til denne delen av byen. I tillegg er vi OBOS-medlemmer, så det var et praktisk og naturlig valg å gå for dem, forklarer hun.
Megleren Hanne og søstera valgte for å gjennomføre salget, har selv solgt mange leiligheter i Rosenhoff-traktene, og satt på den lokale kunnskapen som Hanne så etter.
Fredrik Campbell Pedersen, som megleren heter, var derfor god å ha i det viktige første boligsalget.
– Når man gjør dette for første gang er det vanskelig å vite hva man lurer på, så jeg synes gjennomgangen med Fredrik var veldig fin. Han hjalp oss med alt fra hvilken rekkefølge ting skal gjøres i, til hva hele meglerpakka faktisk innebærer, forteller Hanne.
Hun påpeker at det for eksempel er mange praktiske ting som må ordnes i forbindelse med et salg.
Leiligheten må klargjøres for både bilder og visning, stylist må hentes inn, takstmannen må inn og fikse tilstandsrapport, og det hele må markedsføres ut mot aktuelle kjøpere.
Til det var OBOS-megleren veldig behjelpelig, påpeker Hanne, som skryter av at Fredrik alltid var tilgjengelig for eventuelle spørsmål.
– Kort oppsummert var prosessen veldig behagelig. Det var ingen usikkerhet underveis, vi var veldig godt informert. Det føltes også trygt å vite at Fredrik skrev salgsoppgaven, ettersom han var så involvert. Han visste om alt ved både leiligheten og området som vi liker.
– Jeg organiserer det hele
Fredrik synes det er stas at søstrene føler seg så vel ivaretatt.
– Det er jo en del av jobben min, å lese mennesker og finne ut hva de trenger. Det er veldig individuelt, noen setter pris på at jeg ringer hver dag og oppdaterer om hva som skjer, mens andre liker å være mest mulig på sidelinjen, forklarer han.
Til hver kunde prøver Fredrik å skreddersy en løsning de er komfortabel med. I Hanne Rammen sitt tilfelle var tilstedeværelse ønskelig, da hun og søstera aldri hadde gått gjennom et boligsalg før.
Han holdt dem derfor oppdatert hvert steg på veien mot en salgsklar leilighet.
– Det er mye forberedelser ettersom jeg legger til rette for alt. Jeg organiserer det hele, bestiller alt som trengs og legger ut for det som skal betales. Parallelt er jeg tilgjengelig for alle spørsmål Hanne eller søstera måtte ha, forklarer Fredrik.
Visste du at OBOS-medlemmer får 5000 kr i meglerrabatt? Les mer her →
En OBOS-fordel
Som OBOS-megler, som også er lommekjent i området, har han et fortrinn ved salg av leiligheter som den på Rosenhoff.
I OBOS-bygg er det enkelt for Fredrik å hente ut ekstra informasjon som kan gagne selgeren, og som kan gi et bedre inntrykk av boligen til eventuelle kjøpere.
– Vi har inngående kunnskap om borettslagene. Vi kjenner til borettslagsmodellen, hvordan den fungerer og er satt sammen, hva som er av fellesgjeld, felleskostnader, generalforsamlinger og så videre. Og er det noe vi lurer på, så sitter vi jo i OBOS-systemet og har lett tilgang på alt av informasjon, forteller han.
Resultatet av kunnskapen er en omfattende salgsprofil som beskriver akkurat hva interesserte får ved å kjøpe leiligheten til søstrene Rammen.
Og det er vanskelig å argumentere med resultatet: Leiligheten på Rosenhoff ble røsket vekk fra markedet etter første visningsrunde.
Hanne og søstera har drøye to måneder igjen i leiligheten, før de nye eierne overtar 1. juni.
– Selv om det er vemodig å flytte gikk jo salget bra, og det er det viktigste. Jeg kommer til å bruke megler også neste gang jeg selger, og om jeg kan, så velger jeg gjerne OBOS igjen, avslutter Hanne.