Hopp til innhold

Vilkår for bruk av OBOS-appen

Sist oppdatert 27. august 2024

Generelt

OBOS-appen er levert og driftes av OBOS BBL, Org.nr. 937052766, postboks 6666 St Olavs Plass, 0129 OSLO.

Ved å ta i bruk OBOS-appen, aksepterer du å følge OBOS-appens til enhver tid gjeldende brukervilkår og at du har gjort deg kjent med vår personvernerklæring.

OBOS forbeholder seg retten til å oppdatere innholdet og tjenester i OBOS-appen, samt vilkårene under ved behov og med bindende virkning. Når vi gjør endringer, vil vi varsle deg på en egnet måte. Om du ikke aksepterer slike endringer, kan du avinstallere appen.

Bruksområde

I OBOS-appen finner du ditt medlemsbevis med medlemsnummeret og du kan blant annet få oversikt over:

  • Ditt medlemskap, dine kontaktopplysninger og administrasjon av medlemskapet
  • Dine medlemsfordeler og ulike konkurranser
  • Tilgang til å søke, melde og administrere forkjøp
  • Holde deg oppdatert eller melde interesse på nye boligprosjekter

OBOS-appen er kun tilgjengelig for OBOS-medlemmer i Norge, og du må ha norsk BankID og telefonnummer for å benytte den. OBOS-appen er laget for at OBOS-medlemmene skal ha et digitalt verktøy til hjelp for sitt OBOS-medlemskap og sine medlemsfordeler, samt at OBOS skal kunne presentere deg medlemsfordeler og tjenester som tilbys i OBOS-konsernet. Bruk av OBOS-appen og medlemsfordeler er personlig. For at OBOS-appen skal fungere, trenger enheten tilgang til internett.

Behandling av personopplysninger

Ved bruk av OBOS-appen vil OBOS innhente og behandle blant annet følgende personopplysninger:

  • Identitetskontroll. Ved bruk av OBOS-appen, vil vi be deg logge inn med BankID ved første gangs bruk, samt ved andre anledninger der vi finner det nødvendig at du autentiserer deg. Bruker du ikke OBOS-appen over en lengre periode, vil du bli logget ut. Ved utlogging fra OBOS-appen, må du logge inn på nytt med ditt telefonnummer.
  • Personlig informasjon. I OBOS-appen sammenstiller vi din identitet og medlemsnummer samt opplysninger om kundeforholdet ditt i OBOS-konsernet, med din bruker.
  • Tekniske data. Vi innhenter informasjon om operativsystem, enhetsmodell, versjon av OBOS-appen og når den sist ble brukt.
  • Brukshistorikk. Vi følger opp og registrerer kundeinteraksjoner du foretar i OBOS-appen, eksempelvis bruk av medlemsfordeler eller ved melding av forkjøpsrett eller interesse for boligprosjekt/medlemsfordel.
  • Push-meldinger. Vi sender push-meldinger kun hvis du har gitt samtykke til dette i appen. Har du gitt slikt samtykke, bruker vi dette til å sende deg nyheter, informasjon og markedsføring. Eksempelvis tilbud, medlemsfordeler og OBOS boligprosjekter som er i salg, fra selskap i OBOS-konsernet. Du kan administrere ditt samtykke til push-varsler i innstillingene i appen.
  • Lokasjonsdata. Vi benytter lokasjonsdata bare om du har gitt samtykke til dette i appen. I så fall vil vi bruke lokasjonsdata for å vise medlemstilbud og boligprosjekter i nærheten av deg. Lokasjonsdata lagres ikke i våre systemer og benyttes ikke til andre formål.
  • Analyse. OBOS samler statistikk fra våre digitale tjenester, OBOS-appen og våre nettsider, for å kunne vite noe om hvordan du bruker disse. Om du har gitt samtykke for analyse, sporer vi din bruk av denne appen. Da samler vi for eksempel data om hvilke sider du besøker, hvor lenge og hvordan du bruker de forskjellige sidene. Formålet med analyse er å skaffe oss innsikt om brukergrupper, hvilke tjenester som fungerer bra og hvilke tjenester vi bør forbedre for at OBOS-appen og våre nettsider skal fungere optimalt. Om du ikke har samtykket til analyse bruke vi kun anonymisert data til statistikk eller analyse.
  • Tilpasset innhold og markedsføring basert på din adferd i OBOS-appen og obos.no. Om du har gitt samtykke til dette, bruker vi adferdsdata fra OBOS sine nettsider og OBOS-appen for markedsføring. Vi knytter adferdsdata fra disse til din kundeprofil i OBOS-konsernet og bruker dette for å tilpasse markedsføring, slik at den er mest mulig relevant for deg og ditt kundeforhold. Du kan administrere dette samtykket på “Min side” på obos.no.
  • Personlig tilpasset innhold basert på ditt OBOS-medlemskap. I OBOS-appen kan informasjon du ser være personlig tilpasset basert på lagret data om ditt OBOS-medlemskap. Dette for at den skal være mest mulig relevant for deg. Dette kan eksempelvis være tilpassede medlemsfordeler og boligprosjekter. Om du ikke ønsker dette, kan du reservere deg mot bruk av profilering i markedsføring på “Min side” på obos.no.

OBOS BBL er behandlingsansvarlig for dataen som samles inn og brukes i OBOS-appen. Denne dataen kan utveksles med andre selskap i OBOS-konsernet i tråd med OBOS’ personvernerklæring. For mer informasjon om hvordan OBOS behandler personopplysninger, herunder ved bruk av denne appen, se OBOS sin personvernerklæring.

Oppdatering av din kontaktinformasjon

Hvis din kontaktinformasjon som vises i appen ikke er oppdatert eller korrekt, ber vi deg melde fra til oss eller oppdatere informasjonen. Vær oppmerksom på at endringer du gjør i kontaktinformasjon i OBOS-appen også vil oppdateres i vårt medlemsregister og dermed hvordan vi kommuniserer med deg. Gjør du endringer i adressen, vil det påvirke hvor vi sender f.eks. OBOS-bladet eller annen viktig informasjon. Du er forpliktet til å oppgi fullstendig og korrekte personopplysninger, og oppdatere disse ved endringer.

Misbruk av appen

OBOS-appen skal kun brukes av OBOS-medlemmer til sitt tiltenkte formål og skal ikke misbrukes, brukes på ulovlig vis eller med ulovlige hensikter. Ved mistanke om misbruk av appen har OBOS, etter eget skjønn, rett til å passivisere eller fjerne brukeren din uten at det gir deg noen rett til kompensasjon. Eksempler på dette kan være at du lar andre bruke medlemskortet/medlemsfordelene dine. Du bør alltid sikre enheten din med skjermlås for å forhindre misbruk.

Sletting av OBOS-appen

Du kan selv slette OBOS-appen. Sletting av appen vil ikke avlutte ditt OBOS-medlemskap eller slette dine personopplysninger i vårt sentrale medlemsregister.

Ansvarsbegrensning

Målet er alltid å levere en tilgjengelig tjeneste, men vi kan dessverre ikke garantere at OBOS-appen er tilgjengelig til enhver tid. OBOS er ikke ansvarlige for tap som følge av manglende tilgjengelighet. Dersom du opplever feil eller nedetid i OBOS-appen, vil vi kunne hjelpe deg ved at du tar kontakt med OBOS medlemsservice.

Kontakt

Dersom du har spørsmål knyttet til OBOS-appen, ønsker innsyn eller vil be om retting eller sletting kan du kontakte OBOS via kontaktskjemaet.