Overføre eller bytte medlemskap

Skjema for å overføre og bytte medlemskap til nære familiemedlemmer.

Les dette før du starter

Du kan overføre til eller bytte med

Du kan overføre medlemskapet til:

  • barn, barnebarn, søsken, ektefelle, samboer (dokumentert samboerskap i mer enn to år) eller foreldre. 

Ansiennitet og bruk av forkjøpsrett

Ansiennitet og lengde

Den som overtar medlemskapet kan ikke få lenger ansiennitet enn fra egen fødselsdato.

Hvis du skal bruke forkjøpsretten

Overføringen eller byttet må være i orden før du kan melde forkjøpsrett. I praksis betyr det at vi må ha mottatt skjema for overføring senest kl. 14.00 den dagen meldefristen utløper.

Vitner

Du trenger to vitner for å bekrefte slektskapet mellom deg og den du bytter medlemskap med eller overfører medlemskapet til.

Hvis du ikke har vitner må du bekrefte slektskapet på en annen måte. Fyll ut skjema og velg «Jeg har ikke vitner». Send en e-post til medlemsservice med annen dokumentasjon på slektskapet, som for eksempel vigselsattest eller dåpsattest.

Du skal ikke bruke skjemaet på denne siden hvis

Giver eller mottaker er under 18 år

Bruk følgende skjema hvis medlemskapet overføres til eller fra, eller byttes med, en person under 18 år:

Foresatte må signere på vegne av personer under 18 år.

Giver, mottaker eller vitner ikke har BankID

Hvis giver, mottaker eller vitner ikke har BankID, må du ta kontakt med medlemsservice.

E-post: medlem@obos.no
Tlf: 22 86 59 90

Medlemskapet skal overføres ved dødsbo

Bruk følgende skjema for å overføre medlemskap ved dødsbo:

Giver eier en OBOS-bolig

Hvis du eier en OBOS-bolig kan medlemskapet ditt være knyttet til denne boligen. Det betyr at du ikke kan overføre medlemskapet ditt uten å overføre boligen samtidig. Ta kontakt med medlemsservice hvis du er usikker.

E-post: medlem@obos.no
Tlf: 22 86 59 90

Skjemaet kan ikke lagres underveis. Derfor bør du ha klar kontaktinformasjonen til to vitner som kan signere digitalt.

Velg type overføring

Du må velge et alternativ før du kan gå videre.

Fyll ut informasjon om den som gir fra seg medlemskapet. NB! Skulle det oppstå feil ved overføring av medlemskapet er det giver som blir kontaktet.

Kun siffer
DDMMÅÅÅÅ. Ansiennitetsdato er datoen som følger medlemskapet ditt. Du finner ansiennitetsdatoen på Min Side.
DDMMÅÅÅÅ. Vi spør om dette for å bekrefte givers identitet.
Mobilnummer Vi sender en tekstmelding med bekreftelse når overføringen er i gang.
Bekreft mobilnummer
Ønsker giver å fortsette som OBOS-medlem?

Du må velge et alternativ før du kan gå videre.

Giver får nytt medlemsnummer og begynner å spare ansiennitet på nytt. Det nye medlemskapet blir aktivt etter at medlemskontingenten er betalt.

Fyll ut informasjon om den som mottar medlemskapet, og hvordan mottaker er i slekt med giver.

Velg mottakers relasjon til giver. Medlemskap kan overføres mellom ektefeller eller samboere i over to år, egne nære slektninger og ektefelles nære slektninger.
DDMMÅÅÅÅ. Vi spør om dette for å bekrefte mottakers identitet.
Mobilnummer Vi sender en tekstmelding med bekreftelse når overføringen er i gang.
Bekreft mobilnummer
Vi sender deg e-post med oppdateringer om medlemskapet ditt.
OBOS registrer adressen til alle medlemmer.
Velg

Du må velge et alternativ før du kan gå videre.

Fyll ut informasjonen til to personer over 18 år som kan vitne for at giver og mottaker er i slekt. Kan du ikke fremskaffe vitner, kryss av for «Jeg har ikke vitner».

NB! Foreldre og barn kan ikke vitne for hverandre.

Vitne 1

Personen som vitner må være over 18 år.
Mobilnummer Vi sender en tekstmelding med bekreftelse når overføringen er i gang.
Bekreft mobilnummer

Vitne 2

Personen som vitner må være over 18 år.
Mobilnummer Vi sender en tekstmelding med bekreftelse når overføringen er i gang.
Bekreft mobilnummer

Les gjennom og sjekk at informasjonen om giver, mottaker og eventuelle vitner er riktig. Hvis ikke, gå tilbake og endre.

Giver

Fullt navn:
-
Medlemsnummer:
-
Ansiennitetsdato:
-
Fødselsdato:
-
Mobilnummer:
-

Mottaker

Fullt navn:
-
Slektskap:
-
Fødselsdato:
-
Mobilnummer:
-

Bekreft slektskap

Du har krysset av for «Jeg har ikke vitner.» Send inn skjemaet likevel, og kontakt OBOS Medlemsservice med annen dokumentasjon på slektskapet.

Før du sender inn skjemaet må du ha lest og akseptert vilkårene. Les mer om våre vilkår.