Hopp til innhold

Sparer på å være miljøvennlig

Thao Luu låner gjennom Nabohjelp i stedet for å kjøpe nytt.

Tekst:
Heidi Røneid
Foto:
Charlotte Wiig
Publisert:
fredag 26. oktober 2018

Midt i stua på Oppsal står Thao Luu og monterer en lampeskjerm hun nettopp har fått fra en nabo.

– Jeg er veldig interessert i delingskulturen, mye på grunn av miljøfordelene. Vi forbruker og kaster mye i Vesten. Selv om jeg er født i Norge, er jeg fra en annen kultur, fra Vietnam. De gangene jeg har vært i Vietnam ser jeg hvor lite de har og hvor flinke de er til å bruke opp det de har. Her kaster vi ting vi ikke bruker, eller hvis de har blitt litt ødelagt. Det er sløseri, sier hun. 

Luu jobber som OBOS-megler på Manglerud, og var tidlig ute med å ta i bruk den nye appen. Siden lanseringen i 2017 har Nabohjelp blitt lastet ned over 115.000 ganger, og nærmere 50.000 har spurt naboen om hjelp. Ifølge utviklerne trenger og tilbyr folk alt mulig, men det er likevel to spørsmål som er spesielt hyppige: dyrepass og lån av verktøy.

– Jeg pusser opp leiligheten og fikk låne en maleforlenger gjennom Nabohjelp. Når man bare trenger noe én gang er det mye mer miljøvennlig å låne av en nabo enn å kjøpe en helt ny selv, sier Luu.

Ut på tur

På Nabohjelp legger brukere ut forespørsler hvis det er noe de trenger, eller tilbud hvis det er noe de kan låne bort eller hjelpe til med. Luus naboer har gitt henne blomkålplanter og lampeskjerm, og lånt henne turutstyr.

– Jeg skulle på telttur og trengte hodelykt og liggeunderlag. Men hodelykter er ganske dyre, og jeg bruker det ikke så ofte. Og for å kjøpe liggeunderlag måtte jeg ned til sentrum eller Bryn, men jeg hadde mye å gjøre før jeg skulle reise. Så jeg la ut en forespørsel på Nabohjelp, fikk svar og kunne hente alt i nærheten, sier hun.

Luu anslår at hun har spart et par tusen kroner på å låne i stedet for å kjøpe nytt. Hun betalte riktignok en nabo litt for å hjelpe henne hente et tungt skap i Sandvika, ellers har alt vært gratis. Men forventer de som gir eller låner bort å få noe tilbake?

– Jeg har tenkt på det, og tenker at det avhenger av hva man får. Samtidig er det ikke noe jeg tenker eller krever når jeg gir bort noe, man får jo glede av at noen vil ha det man ikke trenger og at man slipper å kaste det. Men jeg spurte han som ga med blomkålplantene om han ville ha en stikling av pileaplanten min, og det ville han gjerne, sier hun.

Gir tilbake

I tillegg til å få og låne, har Luu brukt appen til å gjøre gode gjerninger for andre. Som da hun i sommer spurte om naboene trengte hjelp til å handle.

– Da var det en dame som tok kontakt. Hun var dårlig til beins og de som vanligvis handlet for henne var på ferie. Det var egentlig ikke noe annet som motiverte meg enn at jeg synes det er hyggelig. Og da jeg hadde gjort det, føltes det veldig bra å ha hjulpet andre, sier hun.

Relaterte

Illustrasjon av kaipromenaden ved Nøstebukten Brygge.

Sikret seg mot flom med nytt analyseverktøy

Byrådet i Bergen ønsket å verne det gamle bygget i Nøstegaten 72-74, men snudde da det ble avdekket fare for flom og vannskader. Nå skal OBOS bygge et helt nytt boligkompleks på tomten.
Bilde (fra venstre): Henning Lunde, leder for OBOS Oppstart, Kaia Furnes, leder for forretningsutvikling i Hafslund og Terje Borkenhagen, daglig leder i Enny. Fotograf: Armin Jadidi (Hafslund).

Solway blir Enny

OBOS og Hafslund styrker sin satsing på energiproduksjon i bygg når deres felles selskap Solway blir til Enny.
Administrerende direktør i OBOS-banken, Øistein Gamst Sandlie. Foto: Hampus Lundgren.

OBOS-banken har signert FNs prinsipper for bærekraftig bankdrift

OBOS-Banken har signert “Prinsipper for bærekraftig bankdrift”, som er utarbeidet av FNs klimainitiativ innen finans (UNEP FI). Prinsippene ble lansert i 2019 og hittil har mer enn 300 banker sluttet seg til dem. Målet med prinsippene er at banker verden over skal ta en aktiv og ledende rolle i den grønne omstillingen.