Hopp til innhold

Ruller ut gratisuke i Oslo og Bergen

Bysyklene har blitt et viktig bidrag for å lette presset på kollektivtransporten etter koronautbruddet. Nå får alle i Oslo og Bergen en uke med gratis bysykling.

Publisert:
mandag 15. juni 2020

Det starter allerede denne uken. OBOS – hovedsamarbeidspartner for bysyklene – sparker i gang sommeren med å gi én uke gratis bysykling!

Mandag ble tilbudet rullet ut i Bergen. Fra mandag 22. juni skje det samme i Oslo.  Da kan alle bruke bysyklene så mye de vil i én uke.

Last ned og registrer deg i appen, under Kjøp klikker du deg inn på “Gratisuke OBOS” og du er klar for din første tur. Det er et trygt og godt alternativ til å reise kollektivt. Det blir sørget for ekstra renhold av syklene. Og husk å følge myndighetens smittevernråd.

Tilbudet betyr at du kan rulle så mye du vil mellom 100 sykkelstasjoner i Bergen og 250 i Oslo. Det betyr at det står 3000 sykler klare til bruk i Oslo og 1000 i Bergen.

Spesiell sommer

Det ligger an til å bli en sommer hvor mange vil bruke byen mer enn vanlig. Da kan det være gunstig å tegne et sesongabonnement med bysyklene i Oslo og Bergen. Som OBOS-medlem får du fem gratis dagspass med på kjøpet som du kan dele med familie og venner

Her kan du kjøpe sesongkort i Oslo og Bergen

Sykkelbruken øker

Koronautbruddet gjorde at det ble en spesiell start på årets bysykkelsesong. I Oslo ble de første syklene rullet ut allerede 18. mars for å bidra til å lette trykket på kollektivtransporten i byen.

– Vi ble spurt av byrådet om å starte tidligere og kastet oss rundt. Bruken av syklene er fremdeles på et lavere nivå enn vanlig fordi det er færre folk i byen. Men vi tror at vi etter hvert – i takt med at samfunnet åpnes opp – vil komme opp på samme nivå som i fjor. Noe av det fine med å sykle er at man automatisk overholder avstandsreglene, sier Axel E. Bentsen i Oslo og Bergen bysykkel.

I fjor sommer ble det hver dag syklet mellom 8000 og 15 000 bysykkelturer i Oslo. Enkelte dager var trafikken opp i rundt 20 000 turer.

 – Nå ligger vi rundt 30 prosent under nivåene fra i fjor, men ser at trafikken tar seg opp dag for dag, sier Bentsen.

Relaterte

Tregt tredje kvartal for OBOS

I en tid der boligutviklingen merker konsekvensene av et svakt boligmarked og økte kostnader, viser OBOS’ diversifiserte portefølje sin styrke. Boligbyggingen i Norge er nå på sitt laveste siden rett etter andre verdenskrig.