Hopp til innhold

OBOS-leder blant Norges mest innovative

Karine Storaker Braaten fikk denne uken en utmerkelse for sitt arbeid. Kåringen ble offentliggjort under konferansen Data Innovation Summit 2022 i Stockholm torsdag.

Publisert:
fredag 6. mai 2022

Storaker Braaten er innovasjonssjef i OBOS, der hun sammen med sitt team jobber med å identifisere, utforske og realisere nye forretningsideer.

Kåringen er utført av Hyperight Nordic og gjort kjent under Data Innovation Summit. Der er Storaker Braaten på listen over de 25 mest innflytelsesrike og innovative menneskene i Norge innenfor IT og data, og blant de 100 i Norden.

– Dette er kjempestas og veldig hyggelig! Jeg er stolt av å være på en liste med så mange dyktige mennesker og setter utrolig stor pris på nominasjonen, sier Storaker Braaten.

Kreativ med systematisk tilnærming

Teamet hennes har rundt ti innovasjonsprosjekter på gang til enhver tid.

– Vi forvalter idébanken til OBOS. Den systematiske tilnærmingen vår sørger for at vi prioriterer riktig initiativ, enten det er en ny tjeneste, en prosess, et nytt produkt eller et nytt forretningsområde, forteller hun.

Til denne vurderingen brukes OBOS’ egenutviklede rammeverk, kalt Mølla, der innovasjonsteamet sammen med partnere og kolleger i OBOS, utforsker ideer i en strukturert tilnærming. Ideene testes på OBOS-medlemmer, utvalgte borettslag og beboere i OBOS Living Lab for å sikre at deres ønsker og innspill blir hørt og ivaretatt.

En av ideene som har spunnet ut av Mølla er Nærkontoret, som OBOS skalerer ut som eget forretningsområde i disse dager.

Det neste initiativet som skal testes i markedet er en ny datadrevet klimatjeneste som piloteres i OBOS Living Lab. Her er ambisjonen at ethvert hjem skal få presentert sitt eksakte klimaavtrykk i CO2, basert på energien husholdningen benytter – helt automatisk og basert på egen data. Og man skal selvsagt kunne konkurrere med naboer og seg selv og få belønning for klimaklok atferd.

Storaker Braaten har fra tiden før hun begynte i OBOS, mer enn 15 års erfaring med designdrevet innovasjon og digital transformasjon.

Relaterte

Milliondryss til julebukk-kampanje

OBOS gjør sitt for å forsterke julebukk-tradisjonen denne romjulen. Barn og unge som går julebukk kan søke og vinne 10.000 kroner til sin lokale forening eller lag.