Hopp til innhold

OBOS inn i svensk toppfotball

OBOS utvider sitt fotballengasjement og blir fra 25. juli 2018 offisiell liga- og tittelsponsor for Damallsvenskan, tilsvarende Toppserien i Norge. I løpet av fem år skal OBOS investere 40 millioner svenske kroner.

Publisert:
fredag 29. juni 2018

– Samarbeidet mellom OBOS og Damallsvenskan, en av de sterkeste fotball-ligaene i Sverige, er veldig spennende, sier Annika Grälls president i Elitfotball Dam, interesseorganisasjonen til de to øverste divisjonene i svensk klubbfotball på kvinnesiden. – Avtalen med OBOS gjør det mulig for våre klubber å skape enda bedre forutsetninger for jenter og kvinner innenfor svensk toppfotball, sier Grälls.

Partnerskap

Sammen skal OBOS og Elitfotboll Dam inngå et likeverdig partnerskap som gir grunnlaget for en bærekraftig utvikling av kvinnefotballen i Sverige. For OBOS er verdien stor, ikke bare for selskapet, men også for samfunnet for øvrig.

– Likestilling står sentralt i OBOS’ verdier og dette partnerskapet gjør det mulig for oss å skape sterke sosiale verdier internt i både Damallsvenskan og i klubbene generelt, forteller Grälls, og legger til at OBOS, med sin sterke og langsiktige forpliktelse i Damallsvenskan, nå blir en pioner i Sverige når det gjelder sponsing av kvinnefotball.

OBOS investerer 40 millioner svenske kroner over en femårig samarbeidsperiode, av disse er 10 millioner øremerket fellesskapsprosjekter.

Lang fotballhistorie

OBOS har lenge vært involvert i norsk fotball blant annet som generalpartner i Toppserien og ligasponsor for OBOS-ligaen. Sponsoratet og partnerskapet med Damallsvenskan gjør at OBOS nå får en helhetlig tilnærming til kvinnefotball i Norge og Sverige.

– Det har stor verdi for oss som selskap å støtte kvinnefotballen, i tillegg er det viktig for vårt langsiktige samfunnsansvar. Gjennom denne innsatsen møter vi jenter og kvinner i ulike aldre, inkludert fremtidige arbeidstakere og beslutningstakere. Samtidig ønsker vi å sette søkelyset på kvinnefotballens sponsorater. Flere aktører snakker om å bidra, men tiltakene glimrer ofte med sitt fravær, sier konsernsjef i OBOS Daniel Kjørberg Siraj.

I forbindelse med sponsoratet endres navnet fra Damallsvenskan til OBOS Damallsvenskan.

– Vi jobber kontinuerlig mot et mer likeverdig samfunn, ikke minst innenfor sport. I tillegg bygger vi hjem og boliger for hele Sverige. OBOS’ partnerskap med Damallsvenskan kan derfor betraktes som et hattrick for forretningsfordeler, samfunnsengasjement og et bevis på vår bedriftskultur, sier administrerende direktør for OBOS Sverige Joakim Henriksson.

Relaterte

Tregt tredje kvartal for OBOS

I en tid der boligutviklingen merker konsekvensene av et svakt boligmarked og økte kostnader, viser OBOS’ diversifiserte portefølje sin styrke. Boligbyggingen i Norge er nå på sitt laveste siden rett etter andre verdenskrig.