Hopp til innhold
ØKER: OBOS-bladet har over 540 000 leser på landsbasis.

OBOS-bladet mot strømmen

Kan vise til unik leservekst og beholder posisjonen som Oslos største magasin.

Publisert:
fredag 10. juni 2022

Kantars magasinbarometer fra første kvartal viser at OBOS-bladet beholder posisjonen som Oslos største magasin målt i dekning per utgivelse. OBOS-bladet når 206 400 personer i Oslo, foran A-magasinet som ligger på 150 286.

OBOS-bladet kan vise til en leservekst på 5,6 prosent det siste året.

På overordnet nivå er det tilbakegang for nesten alle magasinkategorier i 2021, kun kategorien medlemsblader (+0,3 %) og kategorien «Voksen kvinne» (+4,9 %) kan vise til en økning i antall lesere. Tilbakegangen for andre magasinkategorier er til dels markant, Avismagasiner faller 6,6 prosent, mens Bil og Båt er ned 11,8 prosent. På spørsmål om dersom leserne måtte velge mellom å lese OBOS-bladet på papir eller digitalt, svarer hele 58 prosent at de ville valgt å lese OBOS-bladet i papirformat.

Med over 540 000 lesere på landsbasis, er OBOS-bladet Norges fjerde største magasin, etter A-magasinet, Motor og Coop medlem.

– Det er veldig kjekt og verdifullt at vi er blitt så store og når så mange. Dette viser at også medlemsblader i gratiskategorien leses godt, og at folk fortsatt setter pris på fysiske magasiner. Vi jobber hele tiden med å utvikle bladet i tråd med det medlemmene våre etterspør, sier redaktør for OBOS-bladet, Ingrid Stakkestad.

For å kunne gjøre enda flere innsiktsbaserte forbedringer og endringer, har det blitt gjennomført en større leser- og medlemsundersøkelse om OBOS-bladet i første kvartal i år. 

Undersøkelsen viser at OBOS-bladet blir godt lest av medlemmene; totalt 83,7 prosent sier de leser bladet. 56 prosent sier de er fornøyde med bladet, 32 prosent forholder seg nøytrale, mens åtte prosent er ikke fornøyd. 75 prosent opplever bladet som troverdig.

– En grundig nullpunktsundersøkelse som dette gir oss et innblikk i hva vi gjør riktig og hva vi bør vurdere å endre på. I tillegg har OBOS fått på plass et medlemspanel som kan supplere med umiddelbar innsikt og tilbakemeldinger slik at vi framover kan forstå enda bedre hva medlemmene våre ønsker seg fra det 75 år gamle magasinet vårt, sier Stakkestad.

Fakta om OBOS-bladet:

OBOS-bladet blir utgitt åtte ganger i året og har et opplag på rundt 400 000. Bladet har eksistert siden 1947 og fyller 75 år i desember i år. 30 prosent av bladet digitaliseres og publiseres på OBOS’ nye innholdsplattform: http://www.obos.no/mellom-husene, og i OBOS’ sosiale medier-kanaler. 

Designbyrå og art direction: Bielke & Yang.
Redaksjon: OBOS’ innholdsavdeling, innholdsbyrået Newslab + diverse frilansere fra hele landet.

Relaterte

Tregt tredje kvartal for OBOS

I en tid der boligutviklingen merker konsekvensene av et svakt boligmarked og økte kostnader, viser OBOS’ diversifiserte portefølje sin styrke. Boligbyggingen i Norge er nå på sitt laveste siden rett etter andre verdenskrig.