Hopp til innhold
Ungt par foran PC

Boligjakten er blitt heldigital

Koronautbruddet satte fart på utviklingen av digitale løsninger. Nå kan alt fra boligjakt, visninger og kontraktsignering gjøres hjemmefra.

Tekst:
OBOS / Jorunn Wold
Foto:
OBOS, Nadia Frantsen
Publisert:
fredag 15. mai 2020

– I rekordfart har vi heldigitalisert veien til drømmeboligen, forteller Cathrine Wolf Lund, digitaldirektør i OBOS. – Da koronautbruddet traff oss ble boligkjøperne plutselig avhengige av å få en heldigital opplevelse. Nå planlegger vi å ta med oss alt det beste fra denne perioden i videreutviklingen av våre digitale tjenester.

For to år siden startet OBOS en massiv digital satsing ledet av digitaldirektør Cathrine Wolf Lund. I løpet av få år har mange kundeprosesser blitt kraftig digitalisert med effektive løsninger.

Wolf Lund tror mange av de nye løsningene som nå er utviklet vil endre folks måte å kjøpe bolig på framover. Alt fra første kontakt med megler, få oversikt over boliger til salgs i sitt område og i ønsket prisklasse, gå på visninger, søke finansiering, inngå kjøpekontrakt og eventuelt legge ut sin gamle bolig for salg kan gjennomføres heldigitalt for alle som ønsker eller har behov for det.

–  Folk har behov for å bytte bolig, uansett hvilken samfunnssituasjon vi befinner oss i. Noen benytter sjansen til å kapre drømmeboligen nå, mens andre sitter på gjerdet, forteller salgs- og markedsdirektør Line Arndt Bjerke i OBOS Nye Hjem.

Digitale visninger

Etter en massiv digital satsing er mange av kundeprosessene kraftig digitalisert med effektive løsninger, og kundene liker den nye måten å kjøpe bolig på.

– De nye digitale løsningene er tjenester vi har jobbet med en stund, og delvis hadde lansert før koronaen traff oss. Men denne våren har vi virkelig stått på for å ta vare på kundene våre og gi dem smittefrie, heldigitale boligkjøpsopplevelser. Det kommer kundene våre til å nyte godt av, også etter at denne perioden er over, sier Wolf Lund.

Digitale visinger er en av de nye opplevelsene, og det fungerer like godt for brukte boliger som for de splitter nye. Bilder fra boligen settes sammen til en 3D-visning og gjør at boligkjøperne kan sitte hjemme, i ro og fred foran sin egen datamaskin, mens de undersøker boligen, rom for rom. Man kan til og med ta mål for å finne ut om det er plass til den sofaen man ser for seg.

I nybygg, der man som oftest kjøper boligen før den er ferdig bygget, oppleves en digital visning meget reell. Ved hjelp av 3D-bilder kan boligkjøperne «bevege» seg mellom de ulike rommene og få en nærmest autentisk opplevelse av å være på visning.

Prøv digital visning: Se deg rundt i denne leiligheten på Frysja i Oslo

Den spennende ventetiden

Etter at boligkjøpet er gjort, mens boligkjøperne venter på at sin splitter nye bolig er under bygging, er det mange valg som skal tas. Noen vil spesialtilpasse kjøkkenløsningen, parketten eller fargen på veggen. Presentasjonen av de ulike valgene presenteres i en liten film.

Personlig service

Personlige møter kan gjøres digitalt via Teams eller telefon. Men for den som ikke er vant til digitale verktøy, og ønsker en ordinær visning eller et personlig møte, legges det selvfølgelig til rette for det. Bolig er en av livets store investeringer og det er naturlig at mange ønsker å se boligen med egne øyne før de kjøper.

Under koronautbruddet tilbys kun privatvisninger, med strenge smitteverntiltak. Det betyr personlig service ved at selgerne setter av ekstra tid til hver enkelt boligkjøper.

– Vi er inne i en periode der mange er usikre på hva framtiden bringer. Kundene setter stor pris på at OBOS er den solide og trygge aktøren som er i stand til å gi gode, faglige råd tilpasset den enkeltes situasjon. Det gjør at folk trygt kan fortsette å kjøpe bolig, forklarer Arndt Bjerke.

Ny hverdag med digitale visninger: Eiendomsmegler Steinar opplevde å måtte legge om rutinene som følge av koronautbruddet. Det ga mulighet til enda bedre service til kundene.

Digital signering

– Digital signering er noe vi har hatt mulighet til lenge, men kun brukt i spesielle tilfeller. Nå er digital signering av kontrakter integrert i alle våre prosesser og innebærer at ingen behøver å møtes dersom de ikke vil, forteller Wolf Lund.

Digital signering er vurdert som trygg og sikker da man identifiserer seg med bankID eller annen godkjent digital ID.

Modell av et boligprosjekt, Middelthunet på Majorstuen i Oslo.

Det bygges ofte modeller av hvert boligprosjekt. Disse filmes og utgjør et godt supplement til digitale visninger slik at man også se utsiden av bygningene.

Digitale salgsstarter

For første gang starter også salget av et nyboligprosjekt digitalt denne våren. Tradisjonelt foregår en salgsstart ved at interesserte boligkjøpere møter opp i samme sal for en gjennomgang av prosjektet, før salgsstarten går og kjøperen med lengst OBOS-ansiennitet får velge bolig først.

Når dette skal gjennomføres digitalt følger interessentene enten med på presentasjonen via en live-streaming eller klikker seg rundt i boligvelgeren på prosjektenes hjemmeside. Etter at de har bestemt seg for hvilken bolig de ønsker, fyller kjøperen ut en bindende kjøpsbekreftelse og signerer denne sikkert med BankID. Man velger selv hvor mange kjøpsønsker man setter opp, og det kan være lurt å sette opp flere boliger på ønskelista. For som vanlig er det den som har vært OBOS-medlem lengst, som får sitt valg innfridd først.

– Nye regler om hvor mange som kan møtes i samme rom, og at vi har kunder i risikogruppen, gjør at vi er svært glade for å kunne presentere et digitalt alternativ, sier Arndt Bjerke.

Planen er å videreføre det digitale tilbudet også når samfunnet er tilbake i en normalsituasjon.

– Vi har stadig kunder som er på reise eller som ikke har anledning til å møte opp. Ved å tilby et digitalt salgsmøte i tillegg til det ordinære får alle mulighet til få delta, forsikrer hun.

Relaterte

Milliondryss til julebukk-kampanje

OBOS gjør sitt for å forsterke julebukk-tradisjonen denne romjulen. Barn og unge som går julebukk kan søke og vinne 10.000 kroner til sin lokale forening eller lag.