Lambertseter Senter sett fra utsiden

Rekordomsetning for OBOS’ kjøpesentre

– Dette er «all time high», sier eiendomssjef Tor Kjetil Dedekam Pederssen.

OBOS kjøpesentre omsatte for rekordhøye 4,6 milliarder kroner i fjor. Det er en økning på 7,37 prosent sammenlignet med året før, og hele 15 prosent mer enn i forrige normalår 2019.

De syv OBOS-sentrene hadde til sammen mer enn 10,7 millioner besøkende i 2022.

– Vi er svært fornøyde med omsetningen. Dette er «all time high». Selv om sentrumshandelen i Oslo har tatt seg kraftig opp, ser vi at vi med vår gode beliggenhet på kollektivknutepunkt vinner markedsandeler, og omsetningen i våre nærsentre i Oslo er bedre enn forventet, sier eiendomssjef Tor Kjetil Dedekam Pederssen i OBOS Eiendom.

Eiendomssjef i OBOS Eiendom, Tor Kjetil Dedekam Pederssen.

Vekst i nesten alle kategorier

OBOS Eiendom har i dag syv kjøpesentre i Norge – ett på Tasta utenfor Stavanger, og seks i Oslo. Til tross for at grensehandelen nå er åpnet igjen, økte både antall besøkende og handlende i fjor i omtrent alle varekategorier – deriblant servering, klær og sko, hus og hjem og spesialbutikker.

Aller størst var veksten på Tasta, Tveita og Lambertseter senter, som alle økte omsetningen med over seks prosent fra året før.

Lambertseter Senter sett fra innsiden

Oversiktsbilde av Lambertseter Senter fra innsiden.

– Veksten er større enn forventet, og en bekreftelse på at fysisk handel fortsatt står sterkt. Selv om vi tror veksten i forbruket vil flate noe ut fremover, skal vi fortsette å utvikle tjenestetilbudet og sørge for en god butikkmiks ved alle våre sentre. Det bidrar til å skape gode møteplasser for alle som bor og lever i nærmiljøene der vi er til stede, sier Pederssen.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Tor Kjetil Dedekam Pederssen, eiendomssjef i OBOS Eiendom

E-post: tor.dedekam@obos.no

Telefon: 481 44 444