Arbeidsforhold
OBOS arbeider kontinuerlig og systematisk med å utvikle en stadig mer effektiv organisasjon med et faglig inspirerende og trygt arbeidsmiljø.
Les mer fra årsberetningen, strukturert rundt følgende hovedpunkter:
- Hovedtrekk 2019
- Strategi
- Virksomheten og virksomhetsområdene
- Risiko og risikostyring
- Finansiell risiko
- Medlemstilbud
- Organisasjon
- Arbeidsforhold
- OBOS og miljøet
- Etterlevelse og etikk
- Samfunnsansvar
- Styret
- Framtidsutsikter
- GRI-indeks
Kravene til internkontroll for helse, miljø og sikkerhet (HMS) følges opp gjennom årlige handlingsplaner. OBOS har egne rutiner for varsling i forbindelse med seksuell og annen trakassering.
OBOS-konsernet arbeider med SHA (Sikkerhet, Helse og Arbeidsmiljø) basert på en visjon om null skader med fravær på byggeplassene. Det viktigste for å nå denne målsettingen er god intern kompetanse og vedvarende fokus både fra ledelsen og den enkelte medarbeider.
Boligbyggingsvirksomheten har kontinuerlig fokus på SHA/HMS. Byggebransjens viktigste måleparameter er fraværsskader på byggeplass målt i forhold til utførte timeverk. Dette uttrykkes som en såkalt H1-verdi (fraværsskader per million arbeidede timer). Utviklingen viser en positiv trend i Norge, og H1-verdien i Norge er redusert fra 5,1 i fjerde kvartal i 2018 til 3,6 i fjerde kvartal 2019. I Sverige var H1-verdien 2,5 ved utgangen av 2019, mens den var 2,1 på samme tid i 2018. Disse verdiene er blant bransjens beste, både i Norge og Sverige.
Konsernet stiller strenge krav til seriøsitet for alle nye byggeprosjekter i Norge. Målet er å bli kvitt useriøse aktører i byggebransjen og bidra til økt kvalitet i det som bygges. Kravene regulerer blant annet bruk av faglærte håndverkere (minimum andel på 40 prosent) og lærlinger (minimum andel på 7 prosent), begrensninger i bruken av underleverandører og tydelige krav til lønns- og arbeidsvilkår. Det er også inngått samarbeid med Skatteetaten for å benytte utvidet skatteattest på flere prosjekter.