Ble hundesvindlet for 30.000 kroner
Mihaela Mettevoll trodde hun skulle redde en hund ut av Ukraina. I stedet ble hun lurt av kyniske svindlere.
– Jeg ble så forelsket.
Facebook-annonsen i et loppemarked-forum for Indre Østfold vekket umiddelbart interessen til Mihaela Mettevoll.
Valpens navn var Georgia, med stor snute, nusselig blikk og ører som sto rett opp som på en flaggermus. En fransk bulldog, og den skulle gis bort. For Mihaela var tidspunktet perfekt. Hun flytter inn i en ny leilighet på Ås til høsten, og tenkte en valp ville være godt selskap. Så hun skrev til Herna, kvinnen som hadde lagt ut annonsen:
«For en fin liten hund. Jeg er veldig interessert».
Hverken Herna eller hunden fantes. Det skulle ikke Mihaela finne ut før det var for sent.
Før det skulle hun bruke nær 30.000 kroner på falske transportutgifter og slik slutte seg til den lange rekken av nordmenn som har blitt svindlet på nett.
– Jeg har følt meg så dum, sier Mihaela i dag.
– At jeg skulle være så naiv i en alder av nesten 50.
Men var svindelen egentlig så lett å gjennomskue? I takt med at nordmenn blir mer varsomme blir forsøkene også mer kreative og gjennomtenkte, og dermed vanskeligere å avsløre. Det er ikke umulig, men man må vite hva man skal se etter.
– Alle tenker at «jeg kommer ikke til å bli lurt», men alle har en soft spot, sier Trude Olaussen, som leder avdelingen for økonomisk kriminalitet i OBOS-banken, hvor Mihaela er kunde.
– Vi ser dette skje med alle typer kunder, uansett alder, kjønn eller utdannelse. Man føler seg gjerne dum, men det skal man ikke gjøre – disse svindlerne er superproffe.
Mye av svindelen handlet om å fange Mihaela inn i en medrivende fortelling. Valpen på bildene var søt nok i seg selv, men det fulgte med en tragedie på kjøpet. Hunden hadde tilhørt Hernas vesle datter, som hadde hatt kreft og nå var død.
«Hun gikk bort for noen uker siden, og det å ha hund får meg til å tenke mye på datteren min.»
Videre skrev hun at hun selv befant seg i Ukraina, hvor hun jobbet for Leger uten Grenser.
«Forholdene her er svært ugunstige for hunden siden hver dag jeg går på jobb blir hun alltid alene hjemme.»
De snakket litt frem og tilbake. Mihaela ville vise at hun var et godt valg for valpen og fortalte om livet sitt. Det var jobben som helsefaglig arbeider, alder og sivilstatus, tidligere kjæledyr og ikke minst ukrainerne hun hadde hjulpet noen måneder tidligere.
Hjembyen hennes i Romania ligger bare noen mil fra Kyiv. Hun hadde reist ned i april 2022 for å hjelpe flyktninger som hadde ankommet Romania – til og med betalt flybilletter for å sende noen av dem videre til slekt og venner i England og Tyskland.
– Jeg var veldig stolt av meg selv da jeg kom hjem igjen, fordi jeg hadde kunnet bidra.
Spiller på følelser
Mihaelas positive kvaliteter som menneske er det som gjør henne til en ideell kandidat for denne typen svindel. Medfølelse, samvittighet og vilje til å ta ansvar for andres ve og vel blir knapper å trykke på. Selv om hun kom med en rekke kontrollspørsmål underveis, er det å stille kritiske spørsmål til et menneske som sørger over et dødt barn vrient.
– Svindlerne spiller på følelser, sier Olaussen.
– De er utrolig kyniske, og det er mange triste saker rundt dette.
Olaussen mener opptakten til svindelen Mihaela ble utsatt for på mange måter er klassisk.
– For det første fant hun annonsen på Facebook. Sosiale medier er et sted vi ser veldig mye svindel. Det andre elementet er Ukraina. Vi ser at i kjølvannet av krig og humanitære kriser følger det mye kriminalitet og mye svindel fordi det er mange som får lyst til å hjelpe. Der er det lureste alltid å gå gjennom kjente organisasjoner. Da vet man at hjelpen kommer frem dit den skal.
Det er lurt å gjøre research på selskapet eller personen du er i kontakt med, mener Olaussen.
– Stemmer det at hun jobber i Leger Uten Grenser? Da har hun ganske sikkert en LinkedIn-profil hvor arbeidsgiveren står oppført. Er Facebook-profilen hennes reell? Ta gjerne også et bakvendt bildesøk på profilbildet for å sjekke om det er stjålet. Og finner du ikke ut av det, er det en god grunn til å stoppe. Da er det nok for godt til å være for sant.
Evig akutt situasjon
Olaussen mener svindlerne bruker klassiske taktikker for å utløse en følelsesrespons hos den de svindler.
– Når vi er stressa og sårbare blir vi lette bytter, sier hun.
Samme hvor mye Mihaela gravde hadde svindlerne et troverdig svar å komme med, samtidig som de hele tiden minnet om at hundens velferd sto på spill.
– Jeg fikk ikke sove engang, sier Mihaela.
– Jeg tenkte bare på hunden og hvordan man kunne få den i sikkerhet.
Samtidig vokste mistanken. Vendepunktet kom da hun ba Grygoryi om bevis på at han var den han påsto.
«Har du tid til å sende meg bilde av din ID?»
Tilbake fikk hun et langt svar og et bilde av en mann som holdt opp et svensk pass – en mann hun ikke hadde hørt noe om før. Nå var Grygoryi blitt Johan, som brukte et dekknavn når han var i Ukraina – for sånn var det i Leger Uten Grenser. Etter bildet av svensken med passet hadde Mihaela fått nok og gikk til politiet for å anmelde.
Men da var 30.000 kroner også borte.
Les også: Skoleelever blir utnyttet som pengemuldyr av kriminelle →
– Spør om noe skurrer
Olaussen sier hun får vondt av historien, som dessverre er langt fra den eneste hun har hørt.
– Det er alltid triste dager når bankkunder hos oss mister penger og vi ikke har kunnet stoppe det, sier hun.
– Dessverre er pengene tapt for alltid – det er ingen forsikringer eller banker som dekker dette. Om betalingene hadde gått via nettbanken vår ville de trolig dukket opp som mistenkelige i våre varslingssystemer, men fordi overføringene gikk eksternt via Western Union hadde vi dessverre ikke noen mulighet til å fange det opp.
Hun mener Mihaela skal ha stor ros for både å ha gått til politiet og for å snakke åpent om å ha blitt svindlet.
– Å bli utsatt for dette kan oppleves som skamfullt for mange, og det kan være en stor bøyg å gå til politiet. Ved å fortelle historien sin kan hun hjelpe mange andre kunder som vil bli forsøkt svindlet.
Olaussen oppfordrer kunder i OBOS-banken som lurer på om de er i ferd med å bli svindlet til å ta kontakt med mistankene sine.
– Vi kan masse om svindel og ønsker veldig gjerne å hjelpe kundene, så om noe skurrer er det bare å spørre oss om å se over det. Og om det er vanskelig å snakke med banken kan du høre med en venn. «Synes du dette ser rart ut?»
– Var helt utmattet
Nå om dagen går Mihaela og venter på innflyttingen i den nye leiligheten sin på Ås. Dessverre uten valpen som skulle holde henne med selskap.
– Hva følte du på da du innså at det ikke fantes noen hund?
– Sorg.. Nei, jeg vet ikke, jeg bare... Jeg var helt utmattet. Jeg har vært veldig sint.
Men om svindlerne har klart å ta fra henne en god slump penger har de ikke tatt fra henne ønsket om et kjæledyr.
– Jeg kommer til å få meg en valp. Garantert. Det er mye kjærlighet i et dyr.
Les også: Slik jobber OBOS-banken med sikkerhet og antihvitvasking →