Hopp til innhold

Dagligbank for alle

OBOS-banken er en digital bank. Det betyr at vi ikke har noen fysiske bankfilialer. Du kan likevel være kunde hos oss selv om du bruker tjenester som ikke er digitale.

Her finner du informasjon om hvordan du kan bruke banken både med og uten internett, eller i en kombinasjon – hvis du ønsker å være «halvdigital».

Våre tjenester

BankID er en elektronisk legitimasjon som kan brukes til å logge inn i nettbanken og andre offentlige nettsteder som helsenorge.no, skatteetaten.no og nav.no. BankID kan også brukes til å signere låneavtaler.

BankID er personlig og må ikke under noen omstendighet brukes av andre. Du må aldri låne bort BankIDen din eller fortelle noen hva passordet ditt er – hverken til familie, venner, banken eller politiet. Det er ikke lov, og er et brudd på BankID-avtalen. Gjør du det kan du risikere å miste retten til erstatning hvis BankIDen din blir misbrukt.

Hvis du synes det er vanskelig å bruke BankID selv, så anbefaler vi deg heller å legge til en disponent.

Ønsker du å bytte BankID-passordet ditt kan du gjøre det når du logger inn i nettbanken. Ring oss hvis du trenger hjelp.

Trenger du hjelp med å bruke banken i det daglige og har en person som du stoler på, kan du legge til denne personen som disponent på kontoen din. Disponenten kan gjøre banktjenester for deg i sin nettbank, som for eksempel betale regninger, opprette AvtaleGiro, sjekke saldo og overføre penger. Det er derfor veldig viktig at du stoler på personen du velger som disponent. Disponent på kontoen kan også se transaksjonene tilbake i tid.

Du kan enten legge til disponenten selv i nettbanken din, eller ringe oss så sender vi deg et skjema som du fyller ut og sender tilbake til oss.

Husk at personen du velger som disponent også må være kunde i OBOS-banken.

For å kunne bruke banken uten internett må du være legitimert med pass eller førerkort slik at vi både har bilde av deg og signaturen din. Da slipper du å sende oss kopi av legitimasjon hver gang vi skal gjøre banktjenester for deg.

Vi sammenligner rett og slett signaturen din med signaturen på legitimasjonen vi har.

Ta kontakt med oss på telefon så hjelper vi deg med å bli riktig legitimert.

Trenger du hjelp til å betale regninger eller overføre penger til andre, kan vi hjelpe deg med det. Ring oss så sender vi deg et skjema som du må fylle ut og sende tilbake til oss.

Med AvtaleGiro betales de faste regningene dine direkte fra konto på forfallsdato. Da slipper du å få papirfaktura i posten. AvtaleGiro er gratis og et fint alternativ i stedet for å sende regningene i posten til oss. Etter at regningene er betalt finner du bekreftelse på kontoutskriften din.

Slik kommer du i gang med AvtaleGiro:

  • Ta kontakt med utsteder av faktura for å sjekke om de tilbyr AvtaleGiro. Hvis de tilbyr AvtaleGiro får du oppgitt KID-nummeret ditt.
  • Last ned skjema for opprettelse av AvtaleGiro (PDF).
  • Fyll inn KID-nummeret på den fakturaen du ønsker å betale med AvtaleGiro i feltet hvor det står «KID. Nr»
  • Legg svarkupongen i en konvolutt og send det i posten til:
    NETS
    AvtaleGiro svarkuponger
    0045 Oslo

Det kan ta 4-6 uker før AvtaleGiroene blir aktive og går automatisk.

Ring oss hvis du trenger hjelp til utfylling.

Har du lagt til disponent kan denne personen opprette AvtaleGiro for deg i sin nettbank.

Hvis du får tilbake penger fra for eksempel Skatteetaten eller Nav på en giroutbetaling, kan du sende den til oss. Du må signere giroblanketten og fylle ut kontonummeret pengene skal settes inn på. Kontoen pengene skal settes inn på må være i OBOS-banken.

Giroutbetalingen sender du til:
OBOS-banken
Postboks 6666
St. Olavsplass, 0129 Oslo

Tips: Hvis dette er en utbetaling du får ofte, kan det være lurt å ringe dem og oppgi kontonummeret ditt slik at pengene settes direkte inn på kontoen din neste gang.

Skal du ta ut kontanter er det enkleste å bruke bankkort i en minibank.

Har du ikke bankkort i dag? Ta kontakt med oss på telefon så kan vi bestille bankkort til deg.

Hvis du ønsker å sette inn kontanter på kontoen må du møte opp personlig. Ring oss telefon 22 86 58 00 for å avtale tid.

Vi kan sende kontoutskrifter i posten til deg. Disse sendes ut en gang i måneden. Ta kontakt med oss på telefon så registrerer vi at du ønsker å få kontoutskrifter i posten.

Hvis du har disponent på kontoen, kan vi sende kontoutskrifter til disponenten sin nettbank.

Ring oss på telefon 22 86 58 00 hvis du trenger hjelp. Kundesenteret vårt har åpent mellom klokken 09.00 og 15.00 mandag til fredag.

Etter åpningstid får du hjelp av samarbeidspartneren vår, BA24. De kan hjelpe deg med spørsmål rundt innlogging, kodebrikke, bankkort og utlandsbetaling.

Fremtidsfullmakt og vergemål

Alderdom, alvorlig sykdom eller en ulykke kan gjøre at man trenger hjelp. En fremtidsfullmakt gir deg muligheten til å velge en du stoler på til å ta vare på økonomien din og dine personlige interesser den dagen du ikke klarer det selv.

De fleste velger et barn, ektefelle eller samboer som fullmektig. Det er viktig at det kommer tydelig frem hva fullmakten innebærer, og at den gjelder hvis det har skjedd noe som fører til at du ikke er i stand til å ta egne beslutninger.

Les mer om fremtidsfullmakt her.

Viktig å vite for deg som hjelper

Er du en som av og til hjelper en venn eller et familiemedlem med nettbank, mobilbank og økonomi? Husk at det ikke er lov å bruke en annen person sin BankID. Hvis du skal hjelpe til med digitale betalinger, må du legges til som disponent. Trenger den du skal hjelpe skjema for å opprette disponent, kan dere ringe oss på telefon 22 86 58 00, så hjelper vi dere med det.

Last ned brosjyre med informasjon om hvordan du kan bruke banken med eller uten internett